skoleelever ligger ude og læser

Friluftsliv, natur og miljø i kommunens skoler og dagtilbud

Udeliv i skoler og daginstitutioner styrker børns alsidige udvikling, naturforståelse og læring. Derfor giver det god mening at integrere friluftsaktiviteter og undervisning udendørs i alle børns hverdag.

Alle børn skal have mulighed for at få sjove, udfordrende og lærerige oplevelser med natur og friluftsliv. Derfor skal de også i skolen møde friluftsliv og undervisning udenfor, der blandt andet får andre kompetencer i spil hos eleverne, styrker de sociale relationer og udfordrer elevernes fysiske færdigheder.

Undersøgelser og forskningsprojekter viser, at eleverne trives godt med undervisning udenfor. Eleverne husker det, de lærer bedre, den fysiske aktivitet fordobles, og eleverne leger med flere forskellige i frikvartererne, når skoledagen foregår i det fri. Tendensen er at udeskole især påvirker drenges mentale trivsel positivt.   

Gode grunde til at sætte fokus på friluftsliv og udeundervisning i skoler og dagtilbud:

  1. Vores forhold til naturen grundlægges fra barnsben, og både oplevelser ude i naturen og viden om naturen er essentielt for at give os et personligt forhold til naturen. Jo mere vi er ude i naturen jo større forståelse og lyst til at passe på naturen, får vi. Derfor skal alle børn have mulighed for at komme ud i naturen. 
  2. Mange børn lærer ikke optimalt ved at sidde stille på en stol, men ved at arbejde praktisk og konkret med stoffet og gøre sig deres egne erfaringer. Udeskole og undervisning med naturen som klasseværelse giver mulighed for praksislæring og indsigt i lokalsamfund og omgivelser - til gavn for elevernes læring og den lokale sammenhængskraft.  
  3. Mange undervisere i skolerne oplever stor glæde ved at undervise under åben himmel. Det giver dem nye indtryk og erfaringer til at eksperimentere med didaktikken. Under Corona-pandemien har flere skoler måtte rykke undervisningen udendørs, og undersøgelser fra Københavns Universitet viser faktisk, at mange lærere gerne vil fortsætte i naturens klasseværelse.  
børn orientering natur
Ny undersøgelse blandt 300 lærere i 89 kommuner viser at der er et stort potentiale ved at undervise i naturen. Det øger nemlig elevernes bevægelse, faglighed, nysgerrighed og booster den sociale trivsel hos eleverne. Mange lærere har under Corona-situationen fået nye erfaringer med udendørs undervisning og de vil gerne gøre det endnu mere.

3 forslag til dit valgprogram:  

  1. Alle skoler skal have en sammenhængende plan for udearealerne, der sikrer at der er stiforløb, arealer og uderum, der kan bruges i undervisningen på alle klassetrin. Anlæg af stier, ruter, friluftsfaciliteter og lignende i kommunen tænkes sammen med skolernes behov for faciliteter. En skole bruger bålhytten om dagen, en forening kan bruge den om aftenen eller i weekender.  
  2. Alle kommunens skoler skal have Grønt Flag og være med i undervisningsprogrammet Grøn Skole ligesom alle kommunale daginstitutioner skal deltage i Grønne Spirer programmet. Grøn Skole og Grønne Spirer er oplagte til at lære elever om eksempelvis bæredygtighed, miljø samt natur og friluftsliv. Grøn Skole kan også lære eleverne at spare på ressourcerne og opdrage og involvere de kommende generationer i bæredygtig levevis. Grønne Spirer sikrer de mindste i kommunerne en sund hverdagskultur med fokus på udeliv, naturdannelse og miljøkendskab. 
  3. Alle kommunens klasser skal have en udendørs undervisningsdag om ugen. Udendørs undervisning giver eleverne større trivsel og større motivation, samtidigt med, at de lærer mindst det samme som ved traditionel indendørs undervisning. Den udendørs undervisning kan eksempelvis understøttes af ungdomsskolen eller gennem koordinatorer på hver enkelt skole. Når undervisningen rykkes udenfor, styrkes elevernes naturdannelse, og eleverne inspireres til at have et aktivt liv i naturen.  

 

3 eksempler på friluftsliv og udeundervisning fra kommunerne:

Vi har nedenfor samlet tre gode eksempler på, hvordan friluftsliv, naturkendskab og udeskole kan integreres i undervisningen og aktiviteterne i kommunens skoler og dagtilbud.

Udendørs klasseværelser i Odense Kommune 

I Odense er der etableret udendørs klasseværelser flere steder i byen. Klasseværelserne er tilegnet skoler, institutioner og børnefamilier. Rummene er blandt andet tiltænkt som udflugtsmål i forbindelse med undervisning i fagene idræt, musik og natur/teknik.  

Målet med klasseværelserne er at skabe leg og læring på en aktiv rekreativ måde, samtidig med at naturforståelsen øges. Ved udendørs klasseværelser når man eleverne på en ny og interaktiv måde. Det er en oplagt mulighed for at fortælle børn om klima samt god og næringsrig kost. Samtidig introducerer man børnene til en sundere livsstil gennem en anderledes og mere praktisk “hands-on” undervisning, der kan knytte sig til stort set alle fag i skolen.  

Form- og Idrætsrummet kan bruges til undervisningen i blandt andet tegnelære, geometri og idræt. Rummet giver børnene mulighed for en kropslig oplevelse af naturens grundlæggende former – alle i store dimensioner. Børnene kan både klatre, balancere på installationerne, tegne og beregne dem.  

Musikrummet  er et udendørs rum for lyd og musik, hvor oplevelser er skabt i samklang med naturens egne fortællinger og børnenes leg. Børnene har mulighed for at skabe forskellige lyde, rytmer og samspil ved hjælp af de mange aktivitetsbaser. Musikrummet består af dansegulv, syngende sten, træinstrumenter, slagtøjshjørne, lydmur og cykeltromler omringet af en træbeplantning.  

Blomsterrummet  ligger i Den Kulturbotaniske Have ved Odense Å. Der er mulighed for at opleve danske kulturplanter samt et stykke enestående natur langs ådalen. Infoskiltene indeholder beskrivelser af beplantningen. Blandt rummets faciliteter er et lysthus, shelters, borde og bænke samt bålplads.  

Vand- og fiskerummet  har til formål at fremme børns forståelse for vand som ressource. Området er et gammelt varieret herregårdslandskab med alléer, en vandmølle, skove, marker, vandløb og vandhuller. Der er udstyr og grej til rådighed for kommunens skoler og institutioner.  

Sommerskole for børn i Middelfart Kommune 

Det kan for mange forældre være svært at tage fri fra arbejde i skolernes sommerferie i mere end et par uger. Derfor har man hos Middelfart Kommune etableret en sommerskole i den første og sidste uge af skolernes sommerferie. Sommerskolen er baseret på friluftsliv for børn i 0.-7. klasse. Under forløbet tilbydes mange forskellige fritids- og sportsaktiviteter samt formidling af sjove, lærerige oplevelser i det fri. 

Baggrund for etablering af sommerskolen  

For år tilbage besluttede en kreds af forældre at indgå et samarbejde om etablering af forskellige aktiviteter. Målet med projektet har fra start været, at man ønsker at aktivere de børn, hvis forældre arbejder den første og sidste uge af skoleferien. En henvendelse til kommunen resulterede i positiv respons, og kommunen har lige siden været en stor del af projektet. Kommunen står for det praktiske i form af udsendelse af programmer og ansættelse af instruktører til de forskellige værksteder.  

Finansiering sker via tilskud fra kommunen, brugerbetaling, fonde samt sponsorering fra virksomheder og forretninger i kommunen.  

Sommerskolen har en lang række fritids- og sportsaktiviteter rundtom i kommunen, herunder Science Camp, Sommersjov i Skoven, oplevelsesture, cirkusskole og lystfiskeri.  

Eksempel på aktiviteter  

Sommersjov i Skoven. På dette hold vil man komme til at opleve naturen helt tæt på. Der fanges smådyr, krabber og rejer, og der gås på jagt efter spiselige planter. Der laves bål, snittes ting af træ, leges i skoven, bygges huler, klatres i træer, bruges gps og meget mere. 

Lystfiskeri. På dette hold får man en sjov og spændende uge med masser af frisk luft og chancer for at fange aftensmaden. I løbet af ugen skal man prøve forskellige fiskesteder rundt omkring i kommunen. Der er mulighed for at låne fiskestang og fiskegrej. 

Skolehaver i Fredensborg Kommune 

Undersøgelser viser, at børn, der bor i byen, har begrænset viden om, hvor maden kommer fra. “Haver til maver” er et projekt, der henvender sig til kommunens skolebørn fra 3. til 6. klasse. Hver skoleklasse får tildelt en køkkenhave på Krogerup Avlsgård i Humlebæk, hvor der er tilknyttet naturvejledere, kokke og landmænd. Køkkenhaverne er med til at lære børnene, hvordan man får planter og grøntsager til at spire og gro, og giver samtidig børnene sunde madvaner og unikke oplevelser i det fri.  

Målet er at udvikle skolebørns indsigt i natur, landbrug, bevægelse, madlavning, sunde madvaner og spiselige oplevelser. Børnene lærer at dyrke en have med en gartner, går på opdagelse i naturen med en naturvejleder og lærer at lave sunde retter med gårdens kokke. Hver klasse får samtidig en “Haver til maver”-bog med opskrifter og naturopgaver tilpasset trinmålet for indskolingen.  

Undervisningen integreres i den almindelige undervisning og er med til at sikre, at børnene tager alle sanser i brug. Således får de konkrete og personlige erfaringer i mødet med naturen. Projektet giver plads til faglige aktiviteter, spontan udfoldelse og leg, fantasi og socialt samvær.  

Bogen kan foruden i skolen bruges i hjemmet, hvor børnene kan vise deres nye kundskaber frem.  

Du kan hente en printvenlig PDF med ovennævnte cases her: