Pressemeddelelse

Lærere vil undervise mere ude i naturen

børn orientering natur
Ny undersøgelse blandt 300 lærere i 89 kommuner viser at der er et stort potentiale ved at undervise i naturen. Det øger nemlig elevernes bevægelse, faglighed, nysgerrighed og booster den sociale trivsel hos eleverne. Mange lærere har under Corona-situationen fået nye erfaringer med udendørs undervisning og de vil gerne gøre det endnu mere.

Halvdelen af lærerne i undersøgelsen angiver, at de flytter undervisningen pr. klasse ud i naturen i mere end 30 timer om året. Naturen bruges oftest i naturfagene og i idrætsundervisningen og på udflugter og lejrskoler, mens undervisere i sprog- og kulturfag mangler materiale eller kollegial opbakning til at flytte undervisningen ud i naturen. 

"Det er klart, at udendørsrummet er oplagt, når der er udflugt eller når det, eleverne skal lære, handler om natur. Men der er også et stort potentiale for at bruge naturen i andre fag, fordi det lægger op til andre måder at lære på, når kroppen er aktivt med og eleverne gør sig egne erfaringer. Det styrker mange elevers læring," siger Niels-Christian Levin Hansen, formand for Friluftsrådet. 

Corona har boostet naturen som klasseværelse

Corona-situationen med restriktioner i skolerne har betydet, at mange flere har taget naturen i brug som klasseværelse. I en rundspørge blandt 300 lærere siger hver tredje lærer, at de har undervist meget mere i naturen og 40 % svarer, at de har flyttet undervisningen ud i naturen lidt mere, end de ellers ville have gjort. 

"Det har flyttet nogle grænser for, hvad man lige tror kan lade sig gøre i skolehverdagen. Nu gælder det om at fastholde de gode vaner og bygge videre på de erfaringer, rigtig mange har fået i foråret og sommeren. For udover at nedsætte smitterisikoen er der også andre gevinster," lyder det fra Niels-Christian Levin Hansen, der henviser til, at halvdelen af lærerne stadig gerne vil undervise meget mere ude. 

Aktive og nysgerrige elever

Og det har en betydning at undervise i det fri. Lærerne oplever især, at eleverne bevæger sig mere, er mere nysgerrige og trives bedre socialt. Hver tredje lærer oplever, at udeundervisning også er med til at øge fagligheden og fordybelse i stoffet. 

Statistik over udeundervisnings betydning for eleverne

Kommuner skal skabe rammer for undervisning ude

Friluftsrådet opfordrer også kommunerne til at se på de barrierer, lærerne oplever for at kunne flytte mere af undervisningen ud. De kan nemlig i høj grad imødekommes, hvis der prioriteres ressourcer til personale og transport til naturen, som er de største barrierer.

"Kommunerne kan blive langt bedre til at tænke friluftsliv og naturarealer ind i skolernes hverdag, ikke kun ved at bruge flere penge direkte på skolerne, men ved at arbejde med friluftsliv på tværs af forvaltninger. Når der laves en ny sti, skal den selvfølgelig slå et smut forbi skolen og eleverne skal inddrages i formidlingen, når foreninger skal have nye faciliteter, skal de kunne bruges af skoler i dagtimer og så videre. Det ser vi gode eksempler på i kommuner, der har en samlet strategi for mere friluftsliv til borgerne" siger Niels-Christian Levin Hansen.

Børn til fællesspisning i skolehave