Friluftsrådets persondatapolitik

I denne Persondatapolitik kan du finde information om, hvordan Friluftsrådet behandler personoplysninger efter reglerne om databeskyttelse.

Personoplysninger er alle slags oplysninger, der direkte eller indirekte kan henføres til dig som person. Ved behandling af personoplysninger forstås enhver aktivitet, som involverer brug af personoplysninger.

I vores persondatapolitik kan du læse om, hvilke personoplysninger vi indsamler og behandler samt i hvilke sammenhænge. Du kan også finde information om, hvem vi evt. deler dine oplysninger med, og du kan orientere dig om dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen.

Indhold:

1. Dataansvar og kontaktoplysninger

2. Friluftsrådets behandling af dine personoplysninger

3. Samarbejdspartnere, som vi dele dine oplysninger med

4. Dine rettigheder, når vi behandler personoplysninger om dig

5. Ændringer til persondatapolitikken

1. Dataansvar og kontaktoplysninger

Friluftsrådet er dataansvarlig og har dermed ansvaret for, at dine personoplysninger bliver behandlet i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning. Du finder vores kontaktoplysninger herunder:  

Friluftsrådet
Scandiagade 13, 2450 København SV.
Tlf. 3379 0079
Mail: fr@friluftsraadet.dk
CVR. 56230718

Hvis du har spørgsmål til Friluftsrådets behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte Friluftsrådets direktør eller Friluftsrådets interne GDPR-koordinator:

Direktør Winni Grosbøll,
Tlf. 3018 1979 | wg@friluftsraadet.dk

GDPR-koordinator Sabine Pedersen, 
Tlf. 2460 2023 | sap@friluftsraadet.dk

2. Friluftsrådets behandling af dine personoplysninger 

Vores behandling af dine personoplysninger afhænger af, hvilken relation og kontakt vi har til dig. Herunder kan du se en oversigt over i hvilke sammenhænge, vi behandler personoplysninger om dig. For at læse mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, så tryk på de afsnit i oversigten, som er relevante for dig.   

2.1. Hvis du henvender dig til os

Du er altid velkommen til at kontakte os i Friluftsrådet, hvis du fx har spørgsmål til Friluftsrådets arbejde eller spørgsmål ang. natur og friluftsliv.

Hvis du sender os en mail, så indsamler og behandler vi personoplysninger om dig med det formål at kunne behandle din henvendelse og betjene dig bedst muligt.

Bemærk! Vi opfordrer til, at du ikke sender os fortrolige eller følsomme personoplysninger, da vi ikke har en sikker mail. Har du brug for at sende os fortrolige eller følsomme (person)oplysninger, så kontakt os gerne inden, så vi kan guide dig i, hvordan du kan sende os dine oplysninger på en forsvarlig måde. Se kontaktoplysninger her.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig, når du henvender dig til os:  

  • Navn
  • E-mail
  • Øvrige personoplysninger, som du oplyser os

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f om legitim interesse. Vores legitime interesse består i at kunne behandle din henvendelse.

Indsamling, opbevaring og videregivelse
Vi indsamler dine personoplysninger direkte fra dig, når du henvender dig til os. Vi opbevarer kun dine oplysninger, så længe vi vurderer det nødvendigt.

I visse særlige tilfælde videresender vi din henvendelse og dermed dine personoplysninger til eksterne parter . Vi vil typisk videresende din henvendelse, hvis du har kontaktet os, og spurgt om vi evt. kender nogen, der kan hjælpe dig med din henvendelse eller anden forespørgsel. Vi kan derudover have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her).

2.2. Hvis du søger om tilskud fra Udlodningsmidler til Friluftsliv eller Lokalforeningspuljen

Friluftsrådet administrerer og uddeler midler fra henholdsvis Udlodningsmidler til Friluftsliv (en del af overskuddet i Danske Lotteri Spil A/S og et fastsat udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S) og Lokalforeningspuljen (en del af spillehalsmidlerne).

Når du søger om tilskud fra Udlodningsmidler til Friluftsliv eller Lokalforeningspuljen, behandler vi personoplysninger om dig. Personoplysningerne anvender vi i forbindelse med sagsbehandling af din ansøgning om tilskud, herunder i den løbende kommunikation med dig som ansøger eller relevante personer i projektejers organisation. Hvis ansøgningen fører til en bevilling, behandler vi desuden dine personoplysninger i forbindelse med den løbende projektkommunikation gennem projektets løbetid, ved udbetaling af midler, samt i forbindelse med dokumentation af uddelinger og modtagne ansøgninger.

De oplysninger, vi anmoder om, at du deler med os, er nødvendige for, at vi kan levere en fagligt forsvarlig og korrekt ansøgningsbehandling. Det er frivilligt, om du giver os oplysningerne; men hvis du ikke giver os korrekte og fyldestgørende oplysninger, kan det være til hinder for, at vi kan behandle din ansøgning.

Vi anvender også dine personoplysninger, så vi kan invitere dig til at deltage i de bruger- og tilfredshedsundersøgelser vi af og til gennemfører blandt nuværende og tidligere ansøgere. Formålet med undersøgelserne er at indsamle viden, der kan hjælpe os med at gøre vores sagsbehandling bedre, udvikle vores administration af puljerne samt udarbejde inspirationsmateriale o.lign. til fremtidige ansøgere. Egentlig deltagelse i undersøgelserne vil altid være frivillig og baseret på dit samtykke.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig:

  • Oplysninger om ansøger (oplysninger på foreningen/organisationen eller om dig, hvis du søger som privatperson)
    • Navn
    • Telefonnummer
    • Postadresse
    • CVR-nummer (+evt. P-nummer)
    • CPR-nummer (kun ansøgninger fra privatpersoner)
    • NemKonto / Kontooplysninger (anvendes i forbindelse med udbetaling af midler)
  • Oplysninger om dig som kontaktperson:
    • Navn
    • Kontaktoplysninger (e-mail og tlf.nr.)
    • Postadresse
  • Evt. billeder (se afsnit ”Særligt om billeder”)
  • Øvrige personoplysninger, som du vælger at dele med os, når du henvender dig til os, herunder fx billeder, hvor det er muligt at identificere personer eller personoplysninger, du har angivet i bilag.

OBS! Vi opfordrer til, at du IKKE indsender andre følsomme eller fortrolige personoplysninger, fx helbredsoplysninger, da vi ikke har behov for disse typer oplysninger. Gør du dette, skal du være opmærksom på, at vi har journaliseringspligt, og derfor har pligt til at opbevare oplysninger, der er relevante for vores sagsbehandling af din ansøgning og eventuelle bevilling.

Særligt om behandling af CPR-nummer (kun relevant ved ansøgninger fra privatpersoner)
Friluftsrådet har i februar 2024 vedtaget, at udbetalinger af tilskud, der er bevilget efter 1. juni 2024, udelukkende vil kunne udbetales til ansøgers NemKonto. I ansøgningen er der derfor krav om at oplyse CVR-nummer (+ evt. p-nummer) på den ansøgende organisation eller CPR-nummer (hvis der ansøges som privatperson). 

For tilskud, der er bevilget før 1. juni 2024, gælder det, at bevillingsmodtager i forbindelse med anmodning udbetaling har mulighed for at oplyse CVR-nummer (+ evt. p-nummer) eller CPR-nummer (hvis der er ansøgt som privatperson) med henblik på udbetaling til den tilhørende NemKonto (alternativt oplyses kontonummer).

Særligt om billeder
Hvis du får bevilget tilskud og anmoder om at få udbetalt tilskuddet, så stiller vi forskellige krav om dokumentation – kravene fremgår af det bevillingsbrev, som du får tilsendt. Et af de krav, vi normalt stiller, er, at du indsender billeder af det støttede projekt.

Hvis der indgår identificerbare personer på de billeder, du indsender, så er der tale om personoplysninger. Hvis du indsender billeder, hvor der indgår identificerbare personer, så er det vigtigt, at du sikrer dig, at personerne er oplyst om og indforstået med, at du indsender billeder til Friluftsrådet, og at Friluftsrådet anvender billederne til sagsbehandling af jeres bevilling. Indgår der børn under 13 år på billederne, skal du spørge deres forældre/forældremyndighed om samtykke til brug af billederne. Desuden opfordrer vi til, at du aldrig tager billeder af personer i situationer, hvor personerne kan føle sig udstillet eller på anden vis krænket.

Vi forbeholder os ret til at anvende indsendte billeder, hvor der ikke indgår identificerbare personer, til aktiviteter, der har til formål at præsentere og promovere Udlodningsmidler til Friluftsliv og Lokalforeningspuljen.  Dette omfatter, men er ikke begrænset til, publicering i Friluftsrådets årsberetninger om puljerne, i præsentationer når vi er ude at fortælle om puljerne samt publicering i inspirationsmateriale o.lign. Vi anvender og deler ikke indsendte billeder, hvor der indgår identificerbare personer, til andet end som led i vores sagsbehandling, medmindre vi indhenter samtykke fra dig.

Retsgrundlag
CPR-nummer for privatpersoner, der ansøger om tilskud, behandles efter Databeskyttelseslovens artikel 11, stk. 2, lit. 3 for at sikre entydig identifikation af ansøger. 

Vi indsamler og behandler øvrige personoplysninger om dig som ansøger og evt. dine projektpartnere efter databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e (samfundsinteresse).

Indsamling og sletning
Vi indsamler dine oplysninger direkte fra dig, som ansøger – enten via vores ansøgningsportal, hvor du indsender ansøgning og uploader evt. dokumentation eller via din direkte kontakt med os.

Vi sletter som udgangspunkt ikke oplysninger, der indgår i vores sagsbehandling af din/jeres ansøgning og eventuelle bevilling, da vi har journaliseringspligt og er forpligtet til at kunne dokumentere, hvordan vi forvalter og sagsbehandler ansøgninger til Udlodningsmidler til Friluftsliv og Lokalforeningspuljen. Dette betyder også, at vi ikke sletter de personoplysninger, som du/I angiver i jeres ansøgning samt de eventuelle øvrige personoplysninger, som du/I indsender til os. Vi forbeholder os dog ret til at slette indsendte oplysninger, hvis vi vurderer, at de ikke er relevante for vores sagsbehandling af jeres ansøgning/bevilling

For ansøgninger fra privatpersoner (fra og med ansøgningsfristen 15. juni 2024) gælder dog følgende vedrørende sletning af CPR-numre:

  • Hvis du får afslag, vil dit CPR-nummer automatisk blive slettet umiddelbart derefter
  • Hvis du opnår bevilling, men senere opgiver denne, vil dit CPR-nummer automatisk blive slettet umiddelbart derefter
  • Hvis du opnår bevilling, vil dit CPR-nummer blive opbevaret i fem år fra udgangen af det år, hvor tilskuddet er udbetalt

For tilskud til privatpersoner, bevilget før 1. juni 2024, gælder det, at hvis du som bevillingsmodtager oplyser dit CPR-nummer i forbindelse med anmodning om udbetaling af tilskud, vil CPR-nummeret blive opbevaret i fem år fra udgangen af det år, hvor tilskuddet er udbetalt. 

Videregivelse
Friluftsrådet offentliggør efter hver uddelingsrunde (flere gange årligt) lister, hvor navnene på de ansøgere, herunder foreninger, organisationer og privatpersoner, som har modtaget bevilling, fremgår. Af listerne fremgår desuden titlerne på de støttede projekter. Listerne er offentligt tilgængelige og slettes ikke.

Dine øvrige oplysninger behandler vi kun internt i Friluftsrådet og deler derfor ikke disse med andre parter, medmindre vi indhenter dit samtykke hertil. Vi kan dog have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her).

2.3. Hvis du deltager i et af vores arrangementer

Friluftsrådet afholder løbende forskellige arrangementer. Hvis du deltager i et af vores arrangementer, så indsamler og behandler vi personoplysninger om dig med det formål at kunne administrere din tilmelding, sende dig information om arrangementet og tilrettelægge arrangementet bedst muligt

Ved vores arrangementer kan du derudover opleve, at vi tager billeder under arrangementet, og at du eventuelt vil indgå på billeder, hvor det vil være muligt at identificere dig som person. Billeder betragtes som en personoplysning, hvis det er muligt at identificere personer.

Billederne anvender vi til kommunikation og formidling af Friluftsrådets arbejde, herunder til promovering og formidling af vores projekter, programmer, aktiviteter m.m. på sociale medier, vores hjemmesider og i vores nyhedsbreve. Billederne kan også blive anvendt i forbindelse med tryk af inspirationsmateriale, pjecer og andet materiale, der omhandler Friluftsrådets arbejde.

Hvis vi tager billeder under vores arrangementer, vil vi gøre opmærksom på dette indledningsvist ved arrangementets start, eller når vi begynder at tage billeder. Vi tager primært situations-/stemningsbilleder og vi vil forsøge at tage hensyn til dig, hvis du ikke ønsker at indgå på billederne.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig, der deltager i et af vores arrangementer:

  • Navn
  • E-mail
  • Billeder, som tages under arrangementet
  • Øvrige personoplysninger, som vi beder dig om at oplyse, og som vi vurderer er nødvendige for os i forbindelse med administration og afholdelse af det pågældende arrangement.

Retsgrundlag
Hvis vi tager egentlige portræt-billeder af dig, så vil vi altid bede om dit samtykke til, at vi må tage og bruge dit portrætbillede jf. databeskyttelsesforordningen art. 6, stk.1, a om samtykke.

Aktivitetsbilleder, som vi fx tager ved arrangementer, behandler vi efter databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra f, om legitim interesse – vi er derfor ikke forpligtet til at indsamle dit samtykke til brug af disse typer billeder. Vi anvender dog aldrig billeder, hvis vi vurderer, at der er en risiko for, at vi udstiller dig eller øvrige personer, der indgår i billederne, på en ubehagelig måde. 

Vi indsamler og behandler dine øvrige personoplysninger om dig, der er deltager i et vores arrangement(er) efter databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra e (samfundsinteresse) eller databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra f (legitim interesse).

Indsamling
Vi indsamler dine oplysninger ved direkte kontakt med dig, når du tilmelder dig og deltager i et af vores arrangementer.  I særlige tilfælde hyrer vi eksterne leverandører, der hjælper os med at tage billeder – i så fald, får vi billederne fra dem.

Sletning
Billeder sletter vi som udgangspunkt ikke. Du kan dog altid anmode om, at vi sletter billeder, hvor du indgår. Vi vil derefter slette/fjerne de relevante billeder i det omfang, det er muligt. Hvis du anmoder os om at slette et billede, vil vi bede om din hjælp til at identificere de billeder fra arrangementet, hvor du indgår.

Øvrige personoplysninger, som vi indsamler i forbindelse med din deltagelse i et af vores arrangementer, sletter vi senest 12 måneder efter at arrangementet er afholdt, medmindre du oplyses om andet.

Videregivelse
Billeder, som vi anvender til kommunikation og formidling af Friluftsrådets arbejde, vil typisk blive anvendt og gjort offentlig tilgængelige på vores hjemmeside, sociale medier, i nyhedsbreve og i trykte medier. Det samme gælder oplysninger, der indgår i artikler og interviews.

Hvis vi afholder et arrangement i samarbejde med andre partnere (medarrangører), så kan vi have behov for at dele dine øvrige oplysninger med disse partnere.

Vi kan desuden have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her)

2.4. Hvis du medvirker i en af vores artikler eller et interview

I Friluftsrådet udgiver vi løbende artikler og interview – det kan fx være på baggrund af et afholdt arrangement eller som en konkret historie/nyhed. Hvis du medvirker i en af vores artikler eller interviews, så spørger vi om dit samtykke til, at vi må offentliggøre de af dine oplysninger, der må indgå i artiklen eller interviews.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig, der medvirker i en af vores artikler eller interview:   

  • Navn
  • Øvrige personoplysninger, som indgår i vores artikler og interviews.

Retsgrundlag
Hvis du medvirker i en af vores artikler eller interview så behandler vi de oplysninger, der må indgå i artiklen eller interviewet, efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk.1, litra a om samtykke.

Indsamling
Vi indsamler dine oplysninger ved direkte kontakt med dig. I særlige tilfælde hyrer vi eksterne leverandører, der hjælper os med at tage billeder – i så fald får vi billederne fra dem.

Sletning
Billeder og personoplysninger, som indgår i artikler og interviews, sletter vi som udgangspunkt ikke. Du kan dog altid anmode om, at vi sletter dine personoplysninger. Vi vil derefter slette/fjerne billeder og øvrige personoplysninger i det omfang, det er muligt.

Videregivelse
Billeder og øvrige personoplysninger, der indgår i artikler og interviews vil typisk blive anvendt og gjort offentlig tilgængelige på vores hjemmeside, sociale medier, i nyhedsbreve og i trykte medier.

Vi kan desuden have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her).

2.5. Hvis du modtager vores nyhedsbrev(e)

Du kan tilmelde dig Friluftsrådets nyhedsbreve via vores hjemmeside friluftsraadet.dk. Når du tilmelder dig et af vores nyhedsbreve, indsamler og behandler vi personoplysninger med det formål at kunne sende dig nyheder om danskernes friluftsliv, friluftspolitik, muligheder for at søge tilskud til friluftsliv, o.lign.  

Du kan til hver en tid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbreve via link i selve nyhedsbrevet eller ved at sende os en mail på fr@friluftsraadet.dk.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler for at kunne sende dig nyhedsbrev:

  • Navn
  • E-mail

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler oplysninger om modtagere af vores nyhedsbreve efter databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra a (samtykke).

Indsamling, sletning og videregivelse
Vi indsamler dine oplysninger, når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, og vi opbevarer dem, så længe du ønsker at modtage vores nyhedsbrev. Når du afmelder dig nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.  

I særlige tilfælde kan vi ønske og have behov for at dele dine oplysninger med nogle af vores projekt/program-samarbejdspartnere – dette vil du I så fald blive oplyst om ved tilmelding til vores nyhedsbrev(e). Vi kan desuden have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse øvrige samarbejdspartnere (læs mere her).

2.6. Når du besøger vores hjemmeside(r) eller profiler/sider på sociale medier - Cookiepolitik

Vores behandling af dine personoplysninger, når du besøger vores hjemmeside
På Friluftsrådets hjemmesider kan du finde nyheder og ny viden om danskernes friluftsliv, friluftspolitik, vores programmer og projekter, muligheder for at søge tilskud til Friluftsliv, m.m.

I Friluftsrådet anvender vi egne cookies og cookies fra tredjepart på vores hjemmeside(r) for at foretage analyser, markedsføre indhold og støtte særlige funktioner. Cookies er små tekstfiler, der placeres på din computer eller anden enhed, når du besøger vores hjemmeside(r). 

Første gang du besøger vores hjemmeside, vil du få vist vores cookie-script, hvor vi spørger om dit samtykke til brug af cookies. Derudover kan du altid få vist cookie-scriptet og ændre dit samtykke ved at klikke på pop-up vinduet ”Indstillinger for cookies”, der er placeret nederst i højre side på vores hjemmeside.

Hvis du trykker på ”Vis detaljer” i cookie-scriptet kan du få vist en oversigt over anvendte cookies, deres funktionalitet samt udløbsdato, der angiver hvornår cookies slettes fra din pc.

Retsgrundlag
Vi anvender og behandler nødvendige cookies efter cookiebekendtgørelsens § 4, stk. 2 (om teknisk forudsætning). Vi kan således anvende tekniske nødvendige cookies uden dit samtykke. . Anvendelse og behandling af øvrige cookies foretages efter databeskyttelsesordningen §6, stk. 1, litra a  om samtykke.

Indsamling og sletning 
Vi placerer cookies på dit IT-udstyr, når du besøger vores hjemmeside(r). 

Nogle cookies slettes automatisk, når du forlader vores hjemmeside. Andre cookies har en længere udløbsdato for hvor lang tid cookies er placeret på din pc/IT-udstyr. I vores cookie-script kan du se udløbsdato for de enkelte cookies. Du kan altid slette cookies på din egen pc – læs mere om, hvordan du kan gøre her

Videregivelse
Brugen af tredjeparts cookies betyder, at vi videregiver data til de tredjeparter, der ejer cookies. Du kan se, hvilke tredjeparts cookies vi anvender, funktionaliteten af disse og hvem der ejer dem i vores cookie-script. Her kan du også ændre dit samtykke til, hvilke cookies, vi må anvende.

Vores behandling af personoplysninger, hvis du besøger vores profiler/sider på sociale medier
På Friluftsrådets profiler og sider på sociale medier (hhv. Facebook, Instagram, LinkedIn, X (tidligere Twitter), Youtube) deler vi nyheder og formidler viden om danskernes friluftsliv, friluftspolitik, vores programmer og projekter, muligheder for at søge tilskud til friluftsliv, m.m. Du har også mulighed for at deltage i konkurrencer, webinarer og skrive til os direkte igennem beskedtjenester (fx Messenger) på medierne.

Når du besøger vores sider/profiler på sociale medier, indsamler vi og behandler personoplysninger om dig. Det gør vi, for at kunne interagere med dig på vores profiler/sider på sociale medier, bedre målretning af vores annoncer på sociale medier samt i forbindelse med at vi fører statistik over besøg og brug af vores sider. Vi indsamler og behandler personoplysninger, når du fx besøger vores sider, deler vores opslag, kommenterer eller ”synes om” vores opslag eller hvis du kommunikerer direkte med os via beskedtjenester, fx Messenger.

Friluftsrådet er sammen med udbyderne af de respektive sociale medieplatforme vi anvender (hhv. Meta, LinkedIn, X (tidligere Twitter) og Google) fælles dataansvarlige for indsamling og behandling af personoplysninger om dig, når du besøger Friluftsrådets sider/profiler på de sociale medier.

Typer af oplysninger, som indsamles og behandles, når du besøger vores sider/profiler på sociale medie

  • Navn (profil navn)
  • Oplysninger om din adfærd på vores sider/profiler, fx når du kommenterer, deler, ”synes-godt-om” vores opslag eller når du følger vores sider
  • Oplysninger, som du deler med os direkte fx i dine kommentarer eller når du kontakter os direkte fx via Messenger
  • Øvrige profiloplysninger, fx dine kontaktoplysninger eller venner (afhængig af dine valg af privatlivsindstillinger for din brugerprofil)
  • Information om dig, som andre brugere evt. deler på vores sider og profiler, fx hvis andre ”tagger” dig.

Derudover placeres der cookies, herunder udbyderens egne samt tredjepartscookies på din computer eller andet udstyr, når du besøger vores sider/profiler på sociale medier – dette uanset om du har en profil på de respektive platforme eller blot besøger Friluftsrådet sider/profiler. Cookies er små tekstfiler, der placeres på din computer eller anden enhed, når du besøger vores sider/profiler på sociale medier og hjemmesider.

Retsgrundlag
Vi anvender og behandler dine oplysninger efter databeskyttelsesordningen art. 6, stk. 1, litra a (samtykke). Samtykke indhentes af udbyderne af de respektive sociale medieplatforme.

Indsamling, sletning og videregivelse
De oplysninger, som du sender til os direkte via beskedtjenester, fx Messenger, sletter vi, når vi har behandlet og afsluttet din henvendelse. Når vi sletter dine besked, er dine oplysninger ikke længere er tilgængelige for os i Friluftsrådet. Udbyderne af de sociale medier (hhv. Meta, LinkedIn, X (tidligere Twitter), Google) vil dog stadig have adgang til oplysningerne.

Cookies - som placeres på din computer eller andet udstyr når du besøger vores sider/profiler på sociale medier - skal du slette selv. Læs mere om, hvordan du kan gøre her.

Friluftsrådet har ikke mulighed for at slette øvrige oplysninger om dig. Hvis du ønsker at få slettet dine oplysninger, skal du slette din profil på den respektive platform. Sletning af din profil vil medføre, at din profil, kommentarer og opslag slettes.

Yderligere information om behandling af dine oplysninger på sociale medier
For mere information om, hvordan hhv. Meta, LinkedIn, X (tidligere Twitter) og Google indsamler og behandler dine personoplysninger, når du besøger vores sider på deres sociale medieplatforme, henviser vi til udbydernes respektive politikker for behandling af personoplysninger:

2.7. Hvis du deltager i vores konkurrencer

I Friluftsrådet afholder vi løbende konkurrencer, hvor der er mulighed for at vinde en præmie. Konkurrencer slås typisk op på vores sider/profiler på sociale medier. Alle – undtagen ansatte i Friluftsrådet og deres familier – har mulighed for at deltage i vores konkurrencer.

Når du deltager i vores konkurrencer, indsamler vi og behandler vi personoplysninger om dig. Dels i forbindelse med at du for at deltage i vores konkurrence besøger vores profiler/sider på sociale medier – læs mere om det i afsnit 2.6. Derudover behandler vi personoplysninger om dig, hvis du vinder vores konkurrencer med det formål at vi kan kontakte og sende evt. præmie til dig.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig, hvis du deltager i en af vores konkurrencer:

  • De oplysninger, du evt. selv angiver/indsender til os, når du deltager i konkurrencen, fx billeder
  •  Oplysninger, der indsamles, når besøger vores profiler/sider på sociale medier (læs mere i afsnit 2.6.)

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig, som vinder en af vores konkurrencer:

  • Navn
  • Postadresse
  • E-mail
  • Tlf.nr.

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler oplysninger om konkurrencedeltagere efter databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra a (samtykke).

Indsamling, sletning og videregivelse
Vinder du en konkurrence, kontakter vi dig direkte, og beder om dit fulde navn, postadresse og kontaktoplysninger, så vi kan sende en præmie til dig. Vi sletter dine postadresse og kontaktoplysninger, når vi har afsendt præmien til dig.

For info om indsamling, opbevaring og sletning af de oplysninger, vi indsamler og behandler i forbindelse med, at du besøger vores profiler/sider på sociale medier – læs mere i afsnit 2.6.

Som vinder af konkurrencen offentliggør vi dit navn på vores sociale medie(r), hvor konkurrencen er slået op – alle, der besøger vores sider/profiler vil kunne se dette. Vi kan desuden have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler eller videregiver vi ikke dine oplysninger til andre. 

2.8. Hvis du deltager i en af vores undersøgelser

I Friluftsrådet foretager vi løbende undersøgelser, fx brugerundersøgelser blandt Friluftsrådets medlemmer, tilskudsansøgere eller blandt den brede danske befolkning. Det varierer, hvad formålet og målgruppen er, og dermed også, hvad indholdet i undersøgelserne er, samt hvem vi inviterer til at deltage i vores undersøgelser. Undersøgelserne kan både være i form af spørgeskemaundersøgelser eller kvalitative undersøgelser (interview).

Typer af personoplysninger, som vi (typisk) behandler om dig, som vi evt. inviterer til en undersøgelse:

  • Navn
  • E-mail
  • Evt. hvilken forening/virksom/medlemsorganisation, du er kontaktperson for eller som du repræsenterer

Typer af personoplysninger, som vi behandler om dig, der deltager i en ikke-anonym undersøgelse:

  • Navn
  • E-mail
  • IP-adresse
  • Evt. hvilken forening/virksom/medlemsorganisation, du er kontaktperson for eller som du repræsenterer
  • Øvrige personoplysninger, som du vælger at dele med os i din besvarelse

Retsgrundlag
I de tilfælde, hvor vi sender en invitation direkte ud til bestemte personer, så behandler vi personoplysninger om inviterede personer efter databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra f (legitime interesse). Den legitime interesse består i, at vi har en saglig interesse i at invitere præcis dig, da du indgår i den målgruppe, som vi ønsker at ramme, fx kontaktpersoner for vores medlemsorganisationer, hvis vi gennemfører en tilfredshedsundersøgelse blandt vores medlemsorganisationer.

Vores retsgrundlag for behandling af oplysninger om deltagere i vores undersøgelser vil være databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra a (samtykke). 

Indsamling og sletning
Vi indsamler som udgangspunkt alle personoplysninger direkte fra dig, når du deltager i og besvarer vores undersøgelse. Har vi indsamlet personoplysninger fra andre kilder end dig, så oplyser vi dig om dette, når vi sender dig en invitation til eller information om undersøgelsen.

Medmindre du oplyses om andet, så anonymiserer vi alle personoplysninger, således det ikke er muligt at identificere dig eller øvrige deltagere. Vi anonymiserer alle oplysninger når undersøgelsen er afsluttet – medmindre du oplyses om andet.  

Videregivelse
I de tilfælde, hvor vi evt. gennemfører vores undersøgelse i samarbejde med andre personer/organisationer, så kan vi have behov for at dele dine oplysninger med disse samarbejdspartnere. Vi oplyser dig selvfølgelig om dette, inden du deltager i undersøgelsen.

Vi kan desuden have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler eller videregiver vi ikke dine oplysninger til andre, medmindre du oplyses om andet og giver dit samtykke til dette.

2.9. Hvis du er lokal arrangør i Projekt "Naturens Uge"

Projekt ”Nat i naturen” afholdes som en årlig "mærkedag" for naturoplevelser i naturen. Naturens Uge er et samarbejde mellem Danmarks Naturfredningsforenings og Friluftsrådet.

På hjemmesiden naturensuge.dk kan du og andre, der ønsker at afholde et arrangement under Naturens Uge tilmelde dig og registrere dit arrangement som lokal arrangør. Hvis du er kontaktperson for en skole og daginstitution, har du også mulighed for at tilmelde din skole eller institution til projektet og bestille diverse materialer. Ved tilmelding på hjemmesiden, bliver du bedt om at angive dit navn, kontaktoplysninger og adresse. Danmarks Naturfredningsforening er ansvarlig for hjemmesiden naturensuge.dk, hvorfor vi henviser til dem, hvis du har spørgsmål til denne behandling af dine personoplysninger. Se kontaktoplysninger på Danmarks Naturfredningsforening her

Vi i Friluftsrådet behandler dine personoplysninger i forbindelse med at vi udsender ”Naturens Uge” materialer til tilmeldte lokale arrangører samt daginstitutioner.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig: 

  • Navn
  • Kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mailadresse)
  • Postadresse

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e om samfundsinteresse.

Indsamling og sletning
Når vi skal udsende materialer til lokale aktører, skoler og daginstitutioner i forbindelse med Naturens Uge, så anmoder vi om at få ovennævnte personoplysninger udleveret og tilsendt fra Danmarks Naturfredningsforening. Derudover indsamler vi personoplysninger direkte fra dig, hvis du evt. henvender dig til os direkte.

Vi sletter dine personoplysninger senest efter 24 måneder efter at vi modtaget dine personoplysninger fra DN.  

Videregivelse
Vi deler dine personoplysninger med de leverandører, som hjælper os med at levere og trykke materialer, således de kan sende materialerne direkte ud til dig. Vi kan derudover have behov for at dele nævnte personoplysninger med vores databehandlere og visse øvrige samarbejdspartnere (læs mere her).

2.10. Hvis du er lokal arrangør i Projekt "(Nordisk) Nat i Naturen"

Projekt ”Nat i Naturen” afholdes som en årlig "mærkedag" for naturoplevelser i natten. Projektet er et samarbejde mellem Friluftsrådet, Danmarks Naturfredningsforening, Det Danske Spejderkorps, Ungdomsringen og Naturstyrelsen.  

Projekt ”Nat i Naturen” indgår som den danske del af ”Nordisk Nat i Naturen”, de år, hvor det afholdes. ”Nordisk Nat i Naturen” er et samarbejde mellem Friluftsrådet og tilsvarende parter i hhv. Norge, Sverige og Finland (Norsk Friluftsliv, Friluftsfrämjandet, og Suomen Latu).

Vores behandling af dine personoplysninger i forbindelse med Nat i naturen:
I forbindelse med ”(Nordisk) Nat i Naturen” behandler vi oplysninger om dig, der som lokal arrangør tilmelder og afholder et arrangement i forbindelse med projekternes årlige mærkedage. Vi behandler dine oplysninger, så vi kan administrere din deltagelse i ”Nat i Naturen” som lokal arrangør.

Derudover offentliggør vi dine kontaktoplysninger i forbindelse med at vi offentliggør dit arrangement på vores hjemmeside natinaturen.dk, så andre personer kan finde information om dit arrangement og kontakte dig direkte ved spørgsmål.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig: 

  • Navn
  • Kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mailadresse)
  • Adresse, hvor dit ”Nat i Naturen”-arrangement afholdes
  • Evt. stilling og organisatorisk tilknytning
  • Billeder, som du selv lægger op på vores hjemmeside natinaturen.dk
  • Øvrige personoplysninger, som du selv vælger at dele med os

Særligt om billeder i forbindelse med Nat i Naturen
Når du som lokal arrangør registrerer et ”Nat i naturen”-arrangement på vores hjemmeside har du mulighed for at uploade et billede. Billedet vil blive offentliggjort på hjemmesiden for ”Nat i naturen” (natinaturen.dk), samt på Friluftsrådets sider på sociale medier (Facebook og Instagram) med det formål at promovere og omtale ”Nat i naturen”-arrangementet.

Hvis du uploader et billede, bekræfter du, at du har rettigheder til at bruge det billede og giver samtidig tilladelse til, at Friluftsrådet må anvende det som beskrevet herover.

Du skal derudover være opmærksom på, at hvis du indsender et billede, hvor der indgår identificerbare personer, så betragtes billedet som en personoplysning. Før du uploader et billede, hvor der indgår identificerbare personer, skal du sikre dig, at personerne er oplyst om og indforstået med, at du indsender billedet til Friluftsrådet, og at vi bruger det, som beskrevet. Indgår der børn under 13 år på billedet, skal du spørge deres forældre/forældremyndighed om samtykke til brug af billedet. Desuden opfordrer vi til, at du aldrig tager billeder af personer i situationer, hvor personerne kan føle sig udstillet eller på anden vis krænket.

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger som lokal arrangør efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a om samtykke og art. 6, stk. 1, litra f om legitim interesse.

Indsamling og sletning
Vi indsamler dine personoplysninger direkte fra dig – enten, når du registrerer dit event på hjemmesiden natinaturen.dk, eller hvis du evt. henvender dig direkte til os.

I de tilfælde hvor vi kontakter dig for at spørge, om du og din organisation har lyst til at deltage i ”Nat i Naturen” kan vi have fået dine oplysninger igennem kontakter i vores netværk eller via offentlig tilgængelige oplysninger.

Vi sletter dine personoplysninger på dig som lokal arrangør senest 12 måneder efter, at ”Nat i Naturen” er afholdt, med mindre du har givet samtykke til andet.

Videregivelse
Vi deler dine personoplysninger i forbindelse med, at vi offentliggør informationer om dit arrangement på vores hjemmeside natinaturen.dk, så andre personer kan finde information om dit arrangement og kontakte dig direkte med spørgsmål om dit arrangement.

I Nat i Naturen kan vi også dele dine personoplysninger med vores partnere i projektet (Danmarks Naturfredningsforening, Det Danske Spejderkorps, Ungdomsringen og Naturstyrelsen) med henblik på at etablere et samarbejde om Nat i Naturen med dig og/eller din organisation. Vi deler ikke personhenførbare oplysninger med vores nordiske partnere i Nordisk Nat i Naturen.

Vi kan derudover have behov for at dele nævnte personoplysninger med vores databehandlere og visse øvrige samarbejdspartnere (læs mere her).

 
2.11. Hvis du er abonnent eller deltager i "Grønne Spirer"-programmet

”Grønne Spirer" er Friluftsrådets grønne mærkningsordning for dagplejere, private pasningsordninger og daginstitutioner.

I Friluftsrådet indsamler og behandler vi personoplysninger om dig, der er kontaktperson for en af vores abonnenter (dagtilbud) under programmet Grønne Spirer. Vi behandler også personoplysninger om dig, som evt. deltager i et af vores ”Grønne Spirer”-arrangement/kurser eller hvis du bestiller materiale fra Grønne Spirer.

Formålet med vores behandling af dine oplysning er at administrere dit dagtilbuds abonnement på ”Grønne Spirer”, din deltagelse i et arrangement eller din bestilling af materialer.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig:

  • Navn
  • Kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mailadresse)
  • Stilling og organisatorisk tilknytning
  • Evt. privatadresse

Derudover indsamler vi kontaktoplysninger på daginstitutionen (navn, kontaktoplysninger, adresse, CVR.nr), der er abonnent på Grønne Spirer-programmet. Hvis du er ”enkeltmands”- dagplejer, betegnes disse virksomhedsoplysninger som personoplysninger om dig, da man ikke kan adskille oplysninger på din dagpleje og dig som person.

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e om samfundsinteresse.

Indsamling og sletning
Vi indsamler personoplysninger direkte fra dig eller evt. gennem den Grønne Spirer-abonnent (dagtilbud), som du er ansat hos.

Oplysninger på aktive abonnenter, herunder oplysninger om dig som kontaktperson, sletter vi ikke. Evt. udskiftning/sletning af kontaktpersoner sletter vi løbende ved henvendelse fra abonnenter. Når en daginstitution udmelder sig ud af ”Grønne Spirer”-programmet, så sletter vi oplysninger på abonnentens kontaktpersoner senest 2 år efter udgangen af det år, hvor din institution evt. har udmeldt sig af Grønne Spirer programmet. Hvis du er en ”enkelt-mands” dagpleje, så sletter vi både oplysninger om dig som kontaktperson samt virksomhedsoplysninger 2 år efter udgangen af det år, hvor du har udmeldt din dagpleje af Grønne Spirer programmet.

Oplysninger om dig, som deltager i et ”Grønne Spirer”-arrangement eller bestiller materialer sletter vi senest 2 år efter at arrangementet er afholdt eller din bestilling er gennemført.

Personoplysninger, som evt. måtte indgå i regnskabsmateriale, opbevares i 5 år efter udgangen af det pågældende regnskabsår.

Videregivelse
Vi kan have behov for at dele nævnte personoplysninger med vores databehandlere og visse øvrige samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler vi ikke personoplysninger medmindre vi indhenter dit samtykke. 

2.12. Hvis du er abonnent eller deltager i "Grøn Skole"-programmet

"Grøn Skole" er Friluftsrådets undervisningsprogram for uddannelse i bæredygtig udvikling med natur, miljø og udeliv som centrale omdrejningspunkter. 

Friluftsrådet indsamler og behandler personoplysninger om dig, der er kontaktperson for en af vores abonnenter (skoler) under programmet Grøn Skole. Vi behandler også personoplysninger om dig, som evt. deltager i et af vores ”Grøn Skole”-arrangementer/kurser eller hvis du bestiller materiale fra ”Grøn Skole”-programmet.

Formålet med vores behandling af dine oplysning er, at administrere din skoles abonnement på ”Grøn Skole”, din deltagelse i et arrangement eller din bestilling af materialer.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig:

  • Navn 
  • Kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mailadresse)
  • Stilling og hvilken skole, du er kontaktperson for
  • Evt. privatadres

Derudover indsamler vi kontaktoplysninger på skolen (navn, kontaktoplysninger, adresse, CVR.nr). Hvis du abonnerer på ”Grøn-Skole”-programmet som ”enkeltmands”- skole (fx hjemmeskole), betegnes disse oplysninger som personoplysninger om dig, da man ikke kan adskille oplysninger på din skole og dig som person.

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e om samfundsinteresse.

Indsamling og sletning
Vi indsamler personoplysninger direkte fra dig eller fra den ”Grøn Skole”-abonnent, som du er ansat hos/repræsenterer.

Oplysninger på aktive abonnenter, herunder oplysninger om kontaktpersoner, sletter vi ikke. Evt. udskiftning/sletning af kontaktpersoner sletter vi løbende ved henvendelse fra abonnenter.

Når en skole melder sig ud af ”Grøn Skole”-programmet, så sletter vi oplysninger på abonnentens kontaktperson(er) senest 2 år efter udgangen af det skoleår, hvor skolen har udmeldt sig. For ”enkelt-mands”-skoler (fx hjemmeskoler), sletter vi også virksomhedsoplysninger om skolen 2 år efter udgangen af det skoleår, hvor skolen er udmeldt af ”Grøn Skole”-programmet.

Oplysninger om dig, som deltager i et arrangement eller bestiller materialer, sletter vi senest 2 år efter at arrangementet er afholdt eller din bestilling er gennemført.

Personoplysninger, som evt. måtte indgå i regnskabsmateriale, opbevares i 5 år efter udgangen af det pågældende regnskabsår.

Videregivelse
Vi kan have behov for at dele nævnte personoplysninger med vores databehandlere og visse øvrige samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler vi ikke personoplysninger medmindre vi indhenter dit samtykke.

2.13. Hvis du er abonnent, kontrollør eller jurymedlem i "Blå Flag" og "Badepunkt"-programmerne

”Blå Flag”-programmet er en international miljømærkningsordning, som synliggør strande og havne med høj kvalitet og viser, at der her ydes en særlig indsats for vores fælles hav- og kystmiljø. ”Badepunkt”-programmet er en nordisk mærkningsordning for badesteder med rent badevand, høj badesikkerhed, basal infrastruktur og mulighed for særlige frilufts-, natur- eller kulturoplevelser.

I Friluftsrådet indsamler og behandler vi personoplysninger om dig, der er kontaktperson for en af vores abonnenter (kommuner, havne og andre private aktører) under ”Blå flag” eller ”Badepunkt”-programmerne. Vi behandler også personoplysninger om dig, som er Blå Flag/Badepunkt-kontrollør eller -jurymedlem.

Formålet med vores behandling af dine personoplysning er hhv. at administrere din virksomheds abonnement på ”Blå Flag” / ”Badepunkt” eller for at have løbende kontakt og dialog med dig i forbindelse med dit arbejde ang. Blå Flag og/eller Badepunkt. 

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig: 

  • Navn
  • Kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mailadresse)
  • Stilling og organisatorisk tilknytning (arbejdsplads)

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e om samfundsinteresse.

Indsamling, sletning og videregivelse
Vi indsamler dine personoplysninger via kontakt med den abonnent eller organisation, som du er ansat hos/repræsenterer eller ved direkte kontakt med dig.

Oplysninger på aktive abonnenter, herunder oplysninger om kontaktpersoner, sletter vi ikke. Vi foretager rettelser af oplysninger på kontaktpersoner, fx ved udskiftning af kontaktpersoner, efter henvendelse fra dig som kontaktperson eller fra den abonnent, du repræsenterer. Når en abonnent udmelder sig ud af ”Blå Flag” eller ”Badepunkt”-programmet, så sletter vi oplysninger på abonnentens kontaktperson(er) senest 2 år efter udgangen af det år, hvor abonnenten har udmeldt sig.

For dig, der er ”Blå Flag/Badepunkt”-kontrollør eller -jurymedlem, så opbevarer vi dine oplysninger, så længe du er aktiv kontrollør eller jurymedlem. Vi sletter dine oplysninger, når vi får besked om, at du ikke længere er kontrollør/jurymedlem – enten af dig eller af organisation, som du evt. repræsenterer.

Personoplysninger, som evt. måtte indgå i regnskabsmateriale opbevares i 5 år efter udgangen af det pågældende regnskabsår.

Vi kan have behov for at dele nævnte personoplysninger med vores databehandlere og visse øvrige samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler vi ikke personoplysninger medmindre vi indhenter dit samtykke.

2.14. Hvis du repræsenterer en partner i Danske Naturparker

Danske Naturparker er et kvalitetsstempel for større sammenhængende naturområder, der udvikler natur, friluftsliv og lokal identitet. Danske Naturparker administreres af Friluftsrådet. De enkelte naturparker administreres og drives som regel af kommuner, Naturstyrelsen eller andre jordejere.

I Friluftsrådet indsamler og behandler vi personoplysninger om dig, der er kontaktperson for en af vores partnere (kommuner og andre interessenter) under programmet Danske Naturparker. Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er, at kunne have løbende kontakt og dialog med dig i forbindelse med dit arbejde ang. Danske Naturparker.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig, der er kontaktperson for en parter i Danske naturpark:

  • Navn
  • Kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mailadresse)
  • Stilling og organisatorisk tilknytning (arbejdsplads)

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e om samfundsinteresse.

Indsamling, sletning og videregivelse
Vi indsamler personoplysninger direkte fra dig som kontaktperson. Vi opbevarer dine oplysninger, så længe du er kontaktperson for en partner under Danske Naturparker. Vi sletter dine oplysninger, når vi får besked om, at du ikke længere er kontaktperson – enten af dig eller evt. af den partner, du repræsenterer.

Vi kan have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler vi ikke dine oplysninger med andre uden dit samtykke.

2.15. Projekt "Gå Nye Veje - Stop Skilteskoven!"

Læs mere om vores behandling af dine personoplysninger i forbindelse med Projekt ”Gå nye veje – Stop skilteskoven” her.

2.16. Hvis du er vores samarbejdspartner eller leverandør

Er du en af vores samarbejdspartnere eller leverandører, så behandler vi person/kontaktoplysninger om dig. Formålet vil være opfyldelse af en aftale/kontrakt vi har med dig eller med afsæt i en legitim interesse i at kunne samarbejde med dig.

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig:

  • Navn
  • Kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mail)
  • Evt. bankoplysninger
  • Evt. CPR.nr (gælder kun for virksomheder uden CVR.nr og anvendes ved udbetaling af honorarer ifm. indberetning til Skat

Retsgrundlag
Hvis vi har indgået en kontrakt eller aftale med dig, så behandler vi dit CPR.nr. efter databeskyttelsesloven art. 11 om privates behandling af personnummer. Dine øvrige personoplysninger behandler vi efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (kontraktlig forpligtelse).

Vi behandler personoplysninger om øvrige samarbejdspartnere efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f om legitim interesse. Den legitime interesse består i, at behandling af dine oplysninger er nødvendige for vores samarbejde med dig. 

Indsamling, sletning og videregivelse
Vi indsamler personoplysninger direkte fra dig som vores leverandør eller samarbejdspartner. Vi kan evt. også have fundet dine oplysninger igennem netværk eller hvis de er offentligt tilgængelige på fx din hjemmeside.

Vi opbevarer dine oplysninger, så længe vi vurderer det nødvendigt i forhold til vores samarbejde eller vores aftale med dig.  Personoplysninger, som evt. måtte indgå i regnskabsmateriale opbevares i 5 år efter udgangen af det pågældende regnskabsår i henhold til bogføringsloven.

Vi kan have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her).

2.17. Hvis du søger et job hos os

Friluftsrådet offentliggør eventuelle stillingsopslag på Friluftsrådets hjemmeside, friluftsraadet.dk. Friluftsrådet modtager også gerne uopfordrede ansøgninger.

Når du søger et job hos Friluftsrådet, indsamler og behandler vi personoplysninger om dig med det formål at vurdere og behandle din jobansøgning.   

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig:  

  • Navn
  • Kontaktoplysninger (adresse, e-mail, tlf.nr)
  • Ansøgning og CV
  • Øvrige personoplysninger, som du oplyser os, når du søger et job

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler oplysninger om jobansøgere efter databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a om samtykke.

Indsamling, sletning og videregivelse
Vi indsamler dine personoplysninger, når du indsender eller på anden vis henvender dig til os med din jobansøgning. Kommer du i betragtning til et job, kan du også opleve, at vi kontakter nogle af dine referencer eller søger oplysninger om dig på internettet, fx dine profiler på sociale medier.

Hvis du får afslag på din ansøgning, så sletter vi dine oplysninger senest 14 dage efter at du har fået tilsendt afslag, medmindre du giver os dit samtykke til, at vi må opbevare dine ansøgning i yderligere 6 måneder. Du kan til hver en tid trække dit samtykke tilbage og anmode os om at slette dine oplysninger.

Vi deler dine oplysninger med de personer, som indgår i ansættelsesudvalget. Vi kan desuden have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler eller videregiver vi ikke dine oplysninger til andre.

2.18. Hvis du er aktiv i et lokalt friluftsråd

Friluftsrådet har lokale friluftsråd i hele landet. Du kan blive medlem af vores lokale friluftsråd, hvis du er medlem af en eller flere organisationer/foreninger, som er medlem af Friluftsrådet.

Når du er aktiv i et af vores lokale friluftsråd, behandler vi personoplysninger om dig med det formål at kunne informere dig om vores aktiviteter i det lokale friluftsråd og have dialog med dig om vores arbejde.

Hvis du er bestyrelsesformand i et lokalt friluftsråd, så offentliggør vi desuden dit navn, hvilke(n) medlemsorganisation(er) du repræsenterer, samt hvilket lokalråd du er formand for. Som lokalrådsformand har du også selv selv mulighed for evt. at uploade et billede af dig selv på vores hjemmeside. Øvrige bestyrelsesmedlemmer har også mulighed for at få offentliggjort deres oplysninger på vores hjemmeside, hvis de ønsker det. 

Typer af personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig i forbindelse med din rolle som medlem af et af vores lokale Friluftsråd:  

  • Navn
  • Postadresse og kontaktoplysninger (telefonnummer og e-mailadresse(r)
  • Hvilke(n) medlemsorganisationer, du repræsenterer

For personer, der også er bestyrelsesmedlem af et lokalt friluftsråd, behandler vi også:

  • Personlig friluftsrådsmail (xx@friluftsraadet.dk)
  • Evt. billede(r) af dig, som du vælger at publicere på Friluftrådets hjemmeside

For aktive af de lokale friluftsråd, der er berettiget til og som ønsker kørselsgodtgørelse samt refusion af evt. udlæg, behandler vi desuden:

  • LF.nr
  • CPR.nr
  • Kontonummer

Retsgrundlag
Vi indsamler og behandler dit CPR.nr efter databeskyttelsesloven art. 11. Behandling af dine øvrige personoplysning foretages efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f om legitim interesse og evt. databeskyttelsesforordningen art. 9, stk. 2, litra b (kontraktligt forhold).

Indsamling, sletning og videregivelse
Vi indsamler dine personoplysninger direkte fra dig, som frivillig i vores lokale friluftsråd. Vi sletter dine oplysninger, når vi får besked om – enten fra dig eller fra din organisation - at du ikke længere ønsker at være medlem af vores lokale friluftsråd. Personoplysninger, som vi har anvendt i regnskabsmateriale, fx i forbindelse med udbetaling af kørselsgodtgørelse, opbevarer vi dog i 5 år efter udgangen af det regnskabsår, hvor det indgår i. Dette i henhold til bogføringsloven.

De personoplysninger, som ligger på vores hjemmeside (navn, medlemsorganisation, evt. kontaktoplysninger og billede), vil alle, der besøger vores hjemmeside, kunne se. Vi kan desuden have behov for at dele dine oplysninger med vores databehandlere og visse andre samarbejdspartnere (læs mere her). Derudover deler vi ikke dine oplysninger med andre. 

 

2.19. Hvis du er medlem af Friluftsrådets bestyrelse eller ansat i Friluftsrådet

Er du ansat i Friluftsrådet eller medlem af Friluftsrådets bestyrelse, så kan du læse mere om Friluftsrådets behandling af dine personoplysninger i Friluftsrådets interne persondatapolitik for hhv. medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer. 

Som ansat eller bestyrelsesmedlem kan du finde den interne persondatapolitik på Friluftsrådets DocuNote eller få den tilsendt ved at kontakte os. Se kontaktoplysninger her.

3. Samarbejdspartnere, som vi deler dine oplysninger med

Vi benytter os af en række samarbejdspartnere, der hjælper os med at varetage generel IT-drift og administration. I visse tilfælde hyrer vi også eksterne konsulenter/virksomheder ind til at hjælpe os med at gennemføre specifikke opgaver, fx brugerundersøgelser.

Vi kan have behov for at dele dine personoplysninger med nogle af disse samarbejdspartnere og leverandører for at kunne sikre drift og administration, herunder levering af service og ydelser til dig, fx udsendelse af nyhedsbreve eller IT-support, hvis du oplever problemer med vores hjemmesider. I så fald betragter vi disse samarbejdspartnere og leverandører som vores databehandlere, da de kun behandler dine personoplysninger efter vores instruks og aldrig til egne formål. Vi indgår databehandleraftaler med alle vores databehandlere og sikrer, at de behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med gældende regler og vores retningslinjer for behandling af personoplysninger.

Derudover kan vi have behov for at dele personoplysninger med visse øvrige samarbejdspartnere i forbindelse med ekstern rådgivning (advokatbistand og revision) samt myndigheder (fx Skat), som vi er forpligtet til at videregive bestemte personoplysninger til.

Du kan altid få oplyst, hvilke databehandlere og øvrige samarbejdspartnere vi deler dine oplysninger med og til hvilke formål ved at kontakte os. Se kontaktoplysninger her.

4. Dine rettigheder, når vi behandler personoplysninger om dig

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Friluftrådets direktør. Se kontaktoplysninger her

4.1. Ret til at trække dit samtykke tilbage

Hvis vores behandling af dine oplysninger sker på grundlag af dit samtykke, kan du til enhver tid trække samtykket tilbage. Dette kan du gøre ved at kontakte Friluftrådets direktør - se kontaktoplysninger her

Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.

4.2. Ret til indsigt

Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig.

4.3. Ret til berigtigelse

Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig rettet.

4.4. Ret til sletning

Du har i visse tilfælde ret til at få dine personoplysninger slettet, inden tidspunktet for, at Friluftsrådet selv sletter dine oplysninger.

4.5. Ret til at gøre indsigelse

Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

4.6. Ret til begrænsning af behandling

Du har i visse tilfælde ret til opnå begrænsning af behandling af dine personoplysninger. Hvis du har ret til at opnå begrænsning af dine oplysninger, er virkningen, at vi fremover kun behandler oplysningerne, bortset fra opbevaring, med dit samtykke eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

4.7. Ret til dataportalitet

Du har ret til at få udleveret dine personoplysninger, som du har givet til os, i et maskinlæsbart format, og du har ret til at få transmitteret dine oplysninger til en anden dataansvarlig, hvis det er er teknisk muligt.

4.8. Ret til at klage

Hvis du ønsker at klage over vores behandling af dine personoplysninger, kan du kontakte Friluftrådets advokat: 

Martin Høj Lauridsen
Advokat/Partner, Advokatgruppen
Mobil: 5118 6689 | Kontor 7010 1330
mhl@advokatgruppen.dk

Du har som registreret også ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du mener, at vi ikke lever op til vores reglerne om databeskyttelse. Datatilsynet har følgende kontaktoplysninger:

Datatilsynet 
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: 33 19 32 00

Du kan også læse mere om dine rettigheder som registreret på Datatilsynets hjemmeside.

5. Ændringer til persondatapolitikken

Friluftsrådet forbeholder sig retten til at ændre hele eller dele af denne persondatapolitik uden varsel. Eventuelle ændringer vil blive offentliggjort på denne side, hvor dato for seneste opdatering vil være angivet. 

Hvis du har spørgsmål til denne persondatapolitik, er du meget velkommen til at kontakte os. Se kontaktoplysninger her

Senest opdateret marts 2024.