Nyhed

”Uden udlodningsmidlerne var vi aldrig kommet i gang”

udeskole dragør ungdomsskole
Skoler over hele landet fik under Coronakrisen øjnene op for de positive gevinster ved udeundervisning. I Dragør så meget, at man fortsætter med undervisning under åben himmel, som blandt andet er muligt takket være Udlodningsmidler til Friluftsliv.

Et digt om vejret. Poesi om bladene i skoven. Melankolske ord om at være i naturen. 

Vi er i skole med en 9. klasse fra St. Magleby Skole i Dragør syd for København. Klassen har dansk, emnet er digte, og klasseværelset er Kongelundsfortet på det sydlige Amager, hvor eleverne først har fundet inspiration til digte, dernæst skrevet, og nu - stående i rundkreds under træerne - læser dem op for hinanden.

Klassen er en af de mange, som med Coronaens indtog i Danmark sidste år blev tvunget til at rykke en stor del af undervisningen ud under åben himmel. 

Men gør man bare lige det? Nej, man har ikke pludselig dansk, matematik eller historie i naturen. Det kræver ofte ildsjæle, der går forrest, det kræver andre drivkræfter, der går med, og så kræver det penge. 

I Dragør Kommune, hvor St. Magleby Skole ligger, har man ildsjælene i form af ledelsen på Dragør Ungdomsskole, som faciliterer udeundervisningen for kommunens tre skoler.

Man har også andre vigtige kræfter i form af blandt andet dagens 9. klasses lærer Rine Korte, som brænder for udelivet. 

Corona kan føre til mere udeliv

Vi oplever, at de unges motivation øges af at være ude, noget som de blandt andet kan bruge, når de skal videre efter folkeskolen.
Christoffer Søe, skoleleder på Dragør Ungdomsskole

Og så har man penge, dels kommunale ressourcer, dels fordi Dragør Ungdomsskole sidste år søgte om støtte fra den særlige Covid-19 Akutpulje, som Friluftsrådet etablerede.

En pulje, der havde til formål at støtte projekter, der kunne give børn bedre mulighed for friluftsaktivitet og læring i naturen - både under og efter Covid-19. For krisen betød ikke bare udeskoling, mens samfundet var Corona-lukket, den betød også nye muligheder for at gøre udeliv og naturforståelse til en større del af skolebørnenes hverdag. 

Og lige præcis dén bold har man grebet i Dragør. 

Ungdomsskolen søgte om midler til grej, som ville gøre det lettere for lærerne at planlægge og udføre undervisning udenfor. Med det mål at flere lærere ville se idéen i udeundervisningen og fortsætte den.  

Det mål er man godt på vej til at nå i Dragør, for undervisningen er nu skemalagt sådan, at alle folkeskoleklasser i kommunen har friluftsliv på skemaet mindst 2 en halv dag om året under konceptet Friluftsskolen.

Plus at børnene kan supplere med deltagelse på en af række af ungdomsskolens øvrige friluftshold. Og som de gør i en grad, der betød overtegnede hold længe før skolestart. 

Udelæring øger trivslen

Der er endnu ikke meget forskning i evidensen af udeundervisning fremfor i et rum med loft og fire vægge, men et forskningsprojekt foretaget af en række forskere på Københavns Universitet viser, at både trivsel og motivation øges af at gå i skole udenfor.

Fire andre støttede projekter i Covid-19 Akutpuljen: Udeliv for børn i skoler og dagtilbud

Sejlads på skoleskemaet
Lynæs Sejl- og Kajakklub tilbyder Halsnæs Kommunes 1.-5. klasser undervisningsdage på havnen i sejladsrelaterede emner. 

Praktisk vejledning til udeundervisning
Oplæring af lærere og pædagoger i Furesø Kommune, så de kan bruge Naturstøttepunkt Hjortøgaards område og faciliteter bedst muligt til glæde for børnene.

Ung i Naturen
Friluftsuddannelse for 7. klasses elever. Målgruppen er især udfordrede elever, og projektet foregår i samarbejde med lokale spejderforeninger. 

Kolding Fiskeskole
Undervisning i lystfiskeri for Koldings børn og unge fra skoler og dagsinstitutioner. Undervisningen foregår i samarbejde med frivillige lystfiskere.

Det samme billede ser Christoffer Søe, skoleleder på Dragør Ungdomsskole. 

“Vi oplever, at børnene er helt høje, når de kommer hjem og for eksempel har været med til at lave en cirkel på vandet i deres kajakker. Det handler om fællesskab, men også om trivsel generelt. For eksempel oplever vi, at de unges motivation øges af at være ude, noget som de blandt andet kan bruge, når de skal videre efter folkeskolen,” siger Christoffer Søe. 

Dragør er en af de kommuner i Danmark, hvor mulighederne for udeliv for børn og unge er høj, dels med både skov og hav lige udenfor døren, dels med en ungdomsskole, der de sidste mange år har haft friluftsliv på agendaen. Og har så meget succes med det, at andre ungdomsskoler i landet refererer til Dragør-modellen. 

“Friluftsliv og det at være ude kan noget helt vildt,” siger Christoffer Søe. 

Støtte til kajakroning i skoletiden

“Udlodningsmidlerne har været helt afgørende. Hvis ikke vi havde fået dem, var vi aldrig kommet i gang," siger Christoffer Søe. 

Dragør Ungdomsskole kom i gang via støtte til fire havkajakker, der skulle gøre det muligt at starte et forløb med kajakroning i skoletiden. Siden er fulgt tilskud til kanoer, til en mobilsauna, til fiskeudstyr, til en trailer med friluftsgrej, til snorkeldragter og til grej som sigtenet, knive og bestemmelsesdug til at gøre undervisningen i natur og teknik mere levende. 

“Vi er i Friluftsrådet rigtig glade for at kunne yde tilskud til projekter, som får flere børn og unge ud i skoletiden, så deres læring og trivsel øges, men også så de får et tættere forhold til naturen. For jo mere man er i naturen, jo mere vil man også være tilbøjelig til at passe på den,” siger formand i Friluftsrådet, Niels-Christian Levin Hansen.