Friluftsliv som valgfag
Når du skal opstille formål for et valgfag i friluftsliv, kan du forholde dig til tre spørgsmål:
1. Hvad skal eleverne lære i valgfaget?
2. Hvordan skal de lære det (arbejdsmåder)?
3. Hvorfor skal de lære det?
Nedenfor er der eksempler på mål for hvad eleverne skal lære og hvilke læringsmål, der kan arbejdes med i valgfag i friluftsliv.
Hvad skal eleverne lære i valgfaget?
Igennem valgfag i friluftsliv skal eleverne:
- Udvikle sociale, personlige og kropslige kompetencer
- Opnå viden om samspillet mellem menneske, natur og kultur
- Få erfaringer med og indsigt i friluftslivets betydning for sundhed og trivsel
Igennem valgfag i friluftsliv skal eleverne have mulighed for at:
- Opleve glæde og lyst til at udøve friluftsliv (bla. ved at sikre ejerskab, medbestemmelse og motivation for aktiviteterne)
- En høj grad af praktiske arbejdsformer og læreprocesser i autentiske natur- og friluftslivsmiljøer
Igennem valgfag i friluftsliv skal eleverne opnå:
- Viden om og forudsætninger for at tage hensyn til naturen og udøve friluftsliv i et bæredygtigt perspektiv
- Livslang glæde ved friluftsliv og alsidig fysisk aktivitet i naturen
- Kunne tage ansvar for sig selv og hjælpe andre i sikker udøvelse af friluftsliv
Færdigheds- og Vidensmål opdelt efter kompetenceområder
Kompetenceområde: Alsidig udøvelse af sikkert friluftsliv
Kompetencemål: Eleven kan planlægge, udøve og udvikle aktiviteter i sikkert friluftsliv
Færdigheds- og vidensmål:
Orientering og vandring:
- Eleven kan orientere sig i naturen ud fra kort, kompas og digitale virkemidler og kan regulere sin beklædning efter princippet om at være tør og varm.
- Eleven har viden om kort og kompas samt korrekt beklædning i forhold til aktivitet, terræn og årstid.
Aktiviteter i og på vand
- Eleven kan vurdere risici ved friluftsliv i og på vand samt udføre korrekt teknik og metode ved udvalgt friluftslivsaktivitet i eller på vand.
- Eleven har viden om kvaliteter ved aktiviteter i og på vand og kan planlægge friluftsliv på eller i vand.
Alsidigt og fysisk aktivt friluftsliv
- Eleven kan udvikle friluftslivsaktiviteter og konstruktive samarbejdsrelationer gennem friluftslivets idrætslige aktiviteter.
- Eleven har viden om udviklingen af normer, værdier og etik i friluftslivet gennem udvalgte idrætskulturer
Lejrliv
- Eleven kan anvende udstyr og teknikker til etablering af lejrplads og kan anvende viden om gruppeprocesser i relation til lejrtur.
- Eleven har viden om udstyr, der anvendes til lejrliv, samt lejrlivets muligheder i Danmark.
Basisfriluftsliv
- Eleven kan bygge bivuak, tænde bål under forskellige vejrforhold, lave mad over bål, håndtere redskaber samt kan anvende kort og kompas til orientering på tur.
- Eleven har viden om basisfriluftslivets redskaber, værdier, metoder og teknikker.
Sikkerhed og førstehjælp
- Eleven kan udøve sikkert friluftsliv, kan anvende førstehjælpsudstyr på korrekt vis og kender til procedure for at tilkalde hjælp.
- Eleven har viden om sikkerhed i friluftsliv, sikkerhedsregler for udstyr, redskaber, bål samt hypotermi og sikkerhed i og på vand.
Kompetenceområde: Friluftslivets kultur og værdier i Danmark samt formidling af friluftsliv
Kompetencemål: Eleven kan analysere friluftslivets normer og værdier i både et historisk, nutids- og fremtidsperspektiv
Færdigheds- og Vidensmål
Samarbejde og fællesskab
- Eleven kan samarbejde, vise hensyn til fælleskabet og udvise opmærksomhed og empati med det svageste led.
- Eleven har viden om gruppedynamik og forstår betydningen af at have forskellige kompetencer.
Friluftsliv, natursyn og samfund
- Eleven kan forstå sin egen tilgang til friluftsliv ud fra forskellige natursyn og set i et historisk perspektiv.
- Eleven har viden om friluftslivets historiske udvikling og har viden om forskellige natursyn.
Krop og sundhed
- Eleven har opnået kompetencer i friluftsliv som grundlag for at gøre natur og friluftsliv til et aktiv resten af sit liv.
- Eleven har indsigt i friluftslivets betydning for sundhed og trivsel.
Anvendelse af naturgrundlaget - beskyttelse og benyttelse
- Eleven kan i sin udøvelse af friluftslivets aktiviteter tage hensyn til dyr og planter samt udvise hensyn ifølge reglerne for færdsel i naturen.
- Eleven har viden om hensyn, der skal tages i friluftslivet - herunder hensyn til yngletider, sjældne og fredede arter samt forstår reglerne for færdsel i naturen.
Naturkendskab
- Eleven kan inddrage og anvende planter, dyr og kendskab til landskab i forskellige friluftslivsaktiviteter.
- Eleven har viden om planter, dyr og landskab.
Vinterfriluftsliv
- Eleven kan klæde sig efter principper om at holde sig tør og varm i vinterfriluftslivet og kan regulere temperatur igennem flere-lags-princip.
- Eleven håndterer kulde påvirkning, og har kendskab til forskellen mellem følelser med kulde og varme.
- Eleven behersker basale teknikker indenfor udvalgt disciplin f.eks. ski.
- Eleven kan udvikle og justere aktiviteter med vinterfriluftsliv f.eks. ski.
- Eleven har viden om at anvende natur og udelivets muligheder om vinteren samt regler og teknikker ved vinterfriluftsliv. Eleven har viden om sikkerhed ved vinterfriluftsliv – her særligt de forhold, der omhandler kulde og nedkøling, udstyr der skal bruges ved vinterfriluftsliv og påklædning.