børn orientering natur
Et valgfag i friluftsliv giver gode muligheder for opnå bedre rammer og tid til fordybelse i friluftlivet og lave ture i naturen med eleverne.

Når du skal opstille formål for et valgfag i friluftsliv, kan du forholde dig til tre spørgsmål:

1. Hvad skal eleverne lære i valgfaget?

2. Hvordan skal de lære det (arbejdsmåder)?

3. Hvorfor skal de lære det?

Nedenfor er der eksempler på mål for hvad eleverne skal lære og hvilke læringsmål, der kan arbejdes med i valgfag i friluftsliv.  

Hvad skal eleverne lære i valgfaget?

Igennem valgfag i friluftsliv skal eleverne:

  • Udvikle sociale, personlige og kropslige kompetencer 
  • Opnå viden om samspillet mellem menneske, natur og kultur
  • Få erfaringer med og indsigt i friluftslivets betydning for sundhed og trivsel

Igennem valgfag i friluftsliv skal eleverne have mulighed for at:

  • Opleve glæde og lyst til at udøve friluftsliv (bla. ved at sikre ejerskab, medbestemmelse og motivation for aktiviteterne)
  • En høj grad af praktiske arbejdsformer og læreprocesser i autentiske natur- og friluftslivsmiljøer

Igennem valgfag i friluftsliv skal eleverne opnå:

  • Viden om og forudsætninger for at tage hensyn til naturen og udøve friluftsliv i et bæredygtigt perspektiv
  • Livslang glæde ved friluftsliv og alsidig fysisk aktivitet i naturen
  • Kunne tage ansvar for sig selv og hjælpe andre i sikker udøvelse af friluftsliv

 

Færdigheds- og Vidensmål opdelt efter kompetenceområder

Kompetenceområde: Alsidig udøvelse af sikkert friluftsliv

Kompetencemål: Eleven kan planlægge, udøve og udvikle aktiviteter i sikkert friluftsliv

Færdigheds- og vidensmål:

Orientering og vandring:

  • Eleven kan orientere sig i naturen ud fra kort, kompas og digitale virkemidler og kan regulere sin beklædning efter princippet om at være tør og varm.
  • Eleven har viden om kort og kompas samt korrekt beklædning i forhold til aktivitet, terræn og årstid.

Aktiviteter i og på vand

  • Eleven kan vurdere risici ved friluftsliv i og på vand samt udføre korrekt teknik og metode ved udvalgt friluftslivsaktivitet i eller på vand.
  • Eleven har viden om kvaliteter ved aktiviteter i og på vand og kan planlægge friluftsliv på eller i vand.

Alsidigt og fysisk aktivt friluftsliv

  • Eleven kan udvikle friluftslivsaktiviteter og konstruktive samarbejdsrelationer gennem friluftslivets idrætslige aktiviteter.
  • Eleven har viden om udviklingen af normer, værdier og etik i friluftslivet gennem udvalgte idrætskulturer

Lejrliv

  • Eleven kan anvende udstyr og teknikker til etablering af lejrplads og kan anvende viden om gruppeprocesser i relation til lejrtur.
  • Eleven har viden om udstyr, der anvendes til lejrliv, samt lejrlivets muligheder i Danmark.

Basisfriluftsliv

  • Eleven kan bygge bivuak, tænde bål under forskellige vejrforhold, lave mad over bål, håndtere redskaber samt kan anvende kort og kompas til orientering på tur.
  • Eleven har viden om basisfriluftslivets redskaber, værdier, metoder og teknikker.

Sikkerhed og førstehjælp

  • Eleven kan udøve sikkert friluftsliv, kan anvende førstehjælpsudstyr på korrekt vis og kender til procedure for at tilkalde hjælp.
  • Eleven har viden om sikkerhed i friluftsliv, sikkerhedsregler for udstyr, redskaber, bål samt hypotermi og sikkerhed i og på vand.

Kompetenceområde: Friluftslivets kultur og værdier i Danmark samt formidling af friluftsliv

Kompetencemål: Eleven kan analysere friluftslivets normer og værdier i både et historisk, nutids- og fremtidsperspektiv

Færdigheds- og Vidensmål

Samarbejde og fællesskab

  • Eleven kan samarbejde, vise hensyn til fælleskabet og udvise opmærksomhed og empati med det svageste led.
  • Eleven har viden om gruppedynamik og forstår betydningen af at have forskellige kompetencer.

Friluftsliv, natursyn og samfund

  • Eleven kan forstå sin egen tilgang til friluftsliv ud fra forskellige natursyn og set i et historisk perspektiv.
  • Eleven har viden om friluftslivets historiske udvikling og har viden om forskellige natursyn.

Krop og sundhed

  • Eleven har opnået kompetencer i friluftsliv som grundlag for at gøre natur og friluftsliv til et aktiv resten af sit liv.
  • Eleven har indsigt i friluftslivets betydning for sundhed og trivsel.

Anvendelse af naturgrundlaget - beskyttelse og benyttelse

  • Eleven kan i sin udøvelse af friluftslivets aktiviteter tage hensyn til dyr og planter samt udvise hensyn ifølge reglerne for færdsel i naturen.
  • Eleven har viden om hensyn, der skal tages i friluftslivet - herunder hensyn til yngletider, sjældne og fredede arter samt forstår reglerne for færdsel i naturen.

Naturkendskab

  • Eleven kan inddrage og anvende planter, dyr og kendskab til landskab i forskellige friluftslivsaktiviteter.
  • Eleven har viden om planter, dyr og landskab.

Vinterfriluftsliv

  • Eleven kan klæde sig efter principper om at holde sig tør og varm i vinterfriluftslivet og kan regulere temperatur igennem flere-lags-princip.
  • Eleven håndterer kulde påvirkning, og har kendskab til forskellen mellem følelser med kulde og varme.
  • Eleven behersker basale teknikker indenfor udvalgt disciplin f.eks. ski.
  • Eleven kan udvikle og justere aktiviteter med vinterfriluftsliv f.eks. ski.
  • Eleven har viden om at anvende natur og udelivets muligheder om vinteren samt regler og teknikker ved vinterfriluftsliv. Eleven har viden om sikkerhed ved vinterfriluftsliv – her særligt de forhold, der omhandler kulde og nedkøling, udstyr der skal bruges ved vinterfriluftsliv og påklædning.
To piger leger i skoven. billedet er taget i frøperspektiv. de kaster med blade
Læringskort til friluftsliv gør det nemt at integrere friluftsliv i grundskolen. Der er læringskort i syv kategorier.
løbende børn i skoven
Friluftsliv gør børn gladere og klogere. Det styrker deres motorik, læring og personlige udvikling. Friluftsrådet arbejder for, at friluftsliv kommer på skoleskemaet for alle elever.

 

Skoletilbud fra friluftsorganisationer

Materialer til friluftsliv i skolen