børn og bål
Friluftsrådet har samlet et udvalg af litteratur om at arbejde med friluftsliv og forskellige friluftslivs-discipliner i pædagogisk sammenhæng.

Pædagogisk arbejde 

Mogens Jensen m.fl. (2015) ”Friluftsliv som pædagogisk metode – studie af friluftsliv anvendt i pædagogisk arbejde med socialt udsatte unge i alderen 12-21 år.”

Rapporten 'Friluftsliv som pædagogisk metode" underøsger friluftsliv ud fra tre fokuspunkter: selvtillid, relationer, og sænkning af stressniveau og resultaterne er overraskende gode. Rapporten anbefaler bl.a. hvilke typer friluftsaktiviteter, der er mest fordelagtige at bruge i forhold til problemstillinger hos forskellige målgrupper.

Niels Ejbye-Ernst, Dorthe Stockholm (2015), “Natur og udeliv –uderummet I pædagogisk praksis”, Systime

Natur og udeliv – Uderummet i pædagogisk praksis giver en teoretisk og praksisnær introduktion til pædagogisk arbejde i natur og uderum.

Björn Tordsson (2014), ”Perspektiver på friluftslivets pædagogik” 

Perspektiver på friluftslivets pædagogik har fokus på de problemer og udfordringer, som man møder i pædagogisk arbejde med friluftsliv – så vel de konkrete didaktisk-metodiske som de mere teoretiske.

Peter Bentsen, Niels Ejbye-Ernst & Søren Andkjær (2009), ”Friluftsliv – natur, samfund og pædagogik”, Munksgaard

Friluftsliv – natur, samfund og pædagogik giver teoretiske og praktiske aspekter af friluftsliv og pædagogisk arbejde, om hvordan friluftsliv kan inddrages i undervisningen og i det pædagogiske arbejde.

Lars-Erik Björklund (2008), ”Från Novis till Expert: Förtrogenhetskundskab i kognetiv och didaktisk belysning”, Lindköpings Universitet

Steffen Hoberg (2007), ”Børn, friluftsliv og natur – en brugsbog i naturpædagogik”, Børn og unge

Børn, friluftsliv og natur – en brugsbog i naturpædagogik handler om brugen af naturen i pædagogisk arbejde med mindre børn. Bogen rummer overordnede pædagogiske og praktiske betragtninger og giver praktiske anvisninger og råd om at færdes med børn i naturen, om aktiviteter, redskaber, udfordringer og løsningsforslag.

Erik Mygind (red.) (2005), ”Udeundervisning i folkeskolen”, Institut for Idræt/Museum Tuscalanum

Litteratur om forskellige friluftsaktiviteter 

KANO

Lars Borch (opdateret 2010), ”Kanoinstruktør: forudsætninger for kanoinstruktørens virke, kanoens opbygning og udstyr, kanoteknik, på tur i kano” Ungdomsringen i samarbejde med kanosamrådet.

Kanotyper, udstyr, påklædning, vind og vejr, færdsel i naturen, pædagogik og undervisningslære, sikkerhed samt de grundlæggende padle- og sikkerhedsteknikker ud fra kanosamrådets vejledende retningslinjer på kanoinstruktør-niveau.

Tonni Frandsen (2007), ”Kanohåndbogen”, Underskoven

Kanohåndbogen henvender sig både til begyndere, øvede og eksperter. Bogen gennemgår padleteknikker, tag og manøvrer samt sikkerhed og redningsmanøvrer, ledelse og organisering af kanoture, turpadling, pakning, madlavning, udstyr, børn i kano og meget mere. Kanohåndbogen bruger instruktiv grafik og billeder til at formidle tekniske elementer.

KAJAK

Jes Lysgaard (2008), ”Havqajaq”

”Havkajakinstruktør 2” Ungdomsringen

Et hæfte med indholdet omkring: Kajakhistorie, om kajaktyper og konstruktion, teori og pædagogik og lederegenskaber, teknik i praksis ud fra Dansk Kano & Kajakforbunds uddannelsesstruktur vejledende retningslinjer.

Dave Ruse & Loel Collins () ”Canoe and kayak games”, Rivers publishing, UK

Bogen Canoe and kayak games indeholder mange lege for kajak og kano

MOUNTAINBIKE

Michael Bremer (2013), ”Mountainbike teknisk træning”, DGI

DGI mountainbike instruktørhæfte

ADVENTURERACE

Simon Grimstrup og Thorbjørn Gasbjerg (), ”Adventurerace Inspirations- og idéudviklingsmateriale til undervisning, træning og konkurrence”, DGI

Inspirations- og idéudviklingsmateriale til undervisning, træning og konkurrence

Læringskort til friluftsliv

Friluftsrådet har udviklet flere end hundrede læringskort med aktiviteter og friluftsliv ud fra læringsmålene i folkeskolen.