Friluftsliv i skolen - litteratur
Pædagogisk arbejde
Mogens Jensen m.fl. (2015) ”Friluftsliv som pædagogisk metode – studie af friluftsliv anvendt i pædagogisk arbejde med socialt udsatte unge i alderen 12-21 år.”
Rapporten 'Friluftsliv som pædagogisk metode" underøsger friluftsliv ud fra tre fokuspunkter: selvtillid, relationer, og sænkning af stressniveau og resultaterne er overraskende gode. Rapporten anbefaler bl.a. hvilke typer friluftsaktiviteter, der er mest fordelagtige at bruge i forhold til problemstillinger hos forskellige målgrupper.
Niels Ejbye-Ernst, Dorthe Stockholm (2015), “Natur og udeliv –uderummet I pædagogisk praksis”, Systime
Natur og udeliv – Uderummet i pædagogisk praksis giver en teoretisk og praksisnær introduktion til pædagogisk arbejde i natur og uderum.
Björn Tordsson (2014), ”Perspektiver på friluftslivets pædagogik”
Perspektiver på friluftslivets pædagogik har fokus på de problemer og udfordringer, som man møder i pædagogisk arbejde med friluftsliv – så vel de konkrete didaktisk-metodiske som de mere teoretiske.
Peter Bentsen, Niels Ejbye-Ernst & Søren Andkjær (2009), ”Friluftsliv – natur, samfund og pædagogik”, Munksgaard
Friluftsliv – natur, samfund og pædagogik giver teoretiske og praktiske aspekter af friluftsliv og pædagogisk arbejde, om hvordan friluftsliv kan inddrages i undervisningen og i det pædagogiske arbejde.
Lars-Erik Björklund (2008), ”Från Novis till Expert: Förtrogenhetskundskab i kognetiv och didaktisk belysning”, Lindköpings Universitet
Steffen Hoberg (2007), ”Børn, friluftsliv og natur – en brugsbog i naturpædagogik”, Børn og unge
Børn, friluftsliv og natur – en brugsbog i naturpædagogik handler om brugen af naturen i pædagogisk arbejde med mindre børn. Bogen rummer overordnede pædagogiske og praktiske betragtninger og giver praktiske anvisninger og råd om at færdes med børn i naturen, om aktiviteter, redskaber, udfordringer og løsningsforslag.
Erik Mygind (red.) (2005), ”Udeundervisning i folkeskolen”, Institut for Idræt/Museum Tuscalanum
Litteratur om forskellige friluftsaktiviteter
KANO
Lars Borch (opdateret 2010), ”Kanoinstruktør: forudsætninger for kanoinstruktørens virke, kanoens opbygning og udstyr, kanoteknik, på tur i kano” Ungdomsringen i samarbejde med kanosamrådet.
Kanotyper, udstyr, påklædning, vind og vejr, færdsel i naturen, pædagogik og undervisningslære, sikkerhed samt de grundlæggende padle- og sikkerhedsteknikker ud fra kanosamrådets vejledende retningslinjer på kanoinstruktør-niveau.
Tonni Frandsen (2007), ”Kanohåndbogen”, Underskoven
Kanohåndbogen henvender sig både til begyndere, øvede og eksperter. Bogen gennemgår padleteknikker, tag og manøvrer samt sikkerhed og redningsmanøvrer, ledelse og organisering af kanoture, turpadling, pakning, madlavning, udstyr, børn i kano og meget mere. Kanohåndbogen bruger instruktiv grafik og billeder til at formidle tekniske elementer.
KAJAK
Jes Lysgaard (2008), ”Havqajaq”
”Havkajakinstruktør 2” Ungdomsringen
Et hæfte med indholdet omkring: Kajakhistorie, om kajaktyper og konstruktion, teori og pædagogik og lederegenskaber, teknik i praksis ud fra Dansk Kano & Kajakforbunds uddannelsesstruktur vejledende retningslinjer.
Dave Ruse & Loel Collins () ”Canoe and kayak games”, Rivers publishing, UK
Bogen Canoe and kayak games indeholder mange lege for kajak og kano
MOUNTAINBIKE
Michael Bremer (2013), ”Mountainbike teknisk træning”, DGI
DGI mountainbike instruktørhæfte
ADVENTURERACE
Simon Grimstrup og Thorbjørn Gasbjerg (), ”Adventurerace Inspirations- og idéudviklingsmateriale til undervisning, træning og konkurrence”, DGI
Inspirations- og idéudviklingsmateriale til undervisning, træning og konkurrence