Børns Naturdannelse
Naturdannelse handler om vores forhold til naturen, og hvordan forholdet bliver formet og styrket hos børn. Friluftsrådet arbejder for, at alle børn har et stærkt forhold til naturen. Derfor vil vi gerne klæde lærere, pædagoger, naturvejledere, spejderledere, undervisere, foreningsfrivillige og andre på til at arbejde med naturdannelse både i teori og praksis.
Vi har samlet materialer til dig, der arbejder med:
- Naturdannelse i skolen
- Naturdannelse i pædagogikken
- Naturdannelse i naturformidlingen, fritids- og foreningslivet
Hvad er naturdannelse?
Naturdannelse handler om det enkelte menneskes forhold til naturen. Børns naturdannelse handler om, hvordan det enkelte barns forhold til naturen kan blive formet og styrket.
På et teoretisk plan er begrebet 'naturdannelse' blevet defineret og afklaret af Rikke Hartmeyer, Steno Diabetes Center, og Søren Præstholm, leder af Center for Børn og Natur, Københavns Universitet.
I rapporten Børn naturdannelse - naturen i barnet / barnet i naturen beskriver Rikke Hartmeyer og Søren Præstholm, hvordan forskellige typer af relationer til natur indgår i naturdannelsen, og de kan kategoriseres i fem forbundne elementer:
- Det materielle,
- det erfaringsbaserede,
- det kognitive,
- det følelsesmæssige og
- det filosofiske.
Figuren neden for viser, at de fem elementer i naturdannelse påvirker hinanden, og de vil ofte være tæt vævet sammen og gradvist blive hinandens forudsætninger.
Download oversigt over naturdannelsesbegrebet her.
Hvordan kan du bruge naturdannelse i dit arbejde?
Der er mange måder at beskæftige sig med naturdannelse på. I rapporten Børns naturdannelse - inspiration fra 9 eksempler i praksis gives der ni eksempler, hvor naturdannelse spiller ind i børns fritid, skole- eller dagtilbudstid:
- Børnehavebørn på naturskole
- Børnehavebørn på tur i nærområdet
- Spejderuge for 0. klasse
- 4. klasse med jægere på jagt
- 5. klasse holder skolehave
- En skoledag i skoven for 8. klasse
- Efterskoleelever på friluftstur
- Spejderbørn på natløb
- Børn på søndagstur med naturforening
Du kan desuden finde inspiration fra de ni eksempler i ni korte film om naturdannelse i praksis.
Eksemplerne analyserer og formidler med afsæt i naturdannelsesbegrebet, og de bliver også brugt til at belyse rammebetingelserne som for eksempel barnets forudsætninger, de voksnes forudsætninger, samarbejde på tværs af arenaer og aktører, rammer/steder og prioriteringer/ressourcer.
Skal du arbejde med begrebet naturdannelse?
Det er ikke kun forældre, pædagoger eller spejderledere, der kan løfte børns naturdannelse; vi skal sætte ind på flere arenaer. Vi har samlet materialer om naturdannelse i de følgende arenaer:
- Naturdannelse i skolen
- Naturdannelse i pædagogikken
- Naturdannelse i naturformidlingen, fritids- og foreningslivet
Projektet Børns Naturdannelse
Rapporterne og materialerne om Børns Naturdannelse, som der henvises til her på siden, er blevet udviklet i projektet 'Børns Naturdannelse' som Friluftsrådet har gennemført i årene 2019-2022 med støtte fra AAGE V. JENSENS NATURFOND.