9 videoer: Inspiration til naturdannelse i praksis
Hvordan ser naturdannelse ud i praksis?
Naturdannelse er et teoretisk begreb, som handler om, at børn og unges forhold til naturen påvirkes og udgøres af fem forskellige elementer:
- Det materielle
- Det kognitive
- Det følelsesmæssige
- Det erfaringsbaserede
- Det filosofiske
Hvordan det helt konkret ser ud, har vi lavet en række film om.
Filmene viser børn i forskellige situationer og aktiviteter, som kan være med til at forme deres naturdannelse.
Børnehavebørn på naturskole
Børnehavebørn fra Glentebo Børnehus er på besøg på Brøndby Naturskole.
Børnehavebørn på tur i nærområdet
Børnene fra Gudhjem Naturbørnehave er på tur rundt i lokalområdet og får en masse naturoplevelser.
Spejderuge for 0. klasse
Vi har besøgt Spjellerup Friskole, hvor en 0. klasse holder den lille spejderuge.
4. klasse med jægere på jagt
Jægere tager en 4. klasse fra Syddjurs Friskole med på jagt, og det bringer flere elementer fra naturdannelse i spil.
5. klasse holder skolehave
Vi har været med 5. klasser fra Skovgårdsskolen ude og høste deres skolehave hos Haver til Maver.
En skoledag i skoven for 8. klasse
Vi var med 8. klasse fra Tinderhøj Skole på tur i skoven med deres biologilærer. Se, hvordan naturdannelse kom i spil.
Efterskoleelever på friluftstur
Efterskoleelever fra Baunehøj Efterskole er ude og prøve friluftslivet af i praksis. De skal sanke, fiske, lave mad på bål og sove i det fri.
Spejderbørn på natløb
KFUM-spejderne har planlagt natløb på Fanø for en gruppe spejdere. Hvilke elementer kommer i spil, når ulve og juniorer laver stjerneløb i mørket?
Børn på juleskovtur med naturforening
Natur & Ungdom har arrangeret juleskovtur for hele familien, hvor de skal på jagt efter pynt til juledekorationerne.