Friluftsrådets høringssvar til projektforslag for Naturnationalpark Gribskov

Sø i Gribskov med efterårstræer
Friluftsrådet bakker op om etablering af en naturnationalpark i Gribskov som led i at skabe en vildere og rigere natur.

For Friluftsrådet er det afgørende vigtigt, at offentlighedens adgang til området sikres og opretholdes, og at der skabes gode rammer for et fortsat alsidigt friluftsliv.

Friluftsrådet kvitterer for, at friluftsliv er tænkt ind i mange overvejelser, herunder ved adgangsforhold, fortsat brug for området til friluftsliv, sammenhæng med infrastruktur i det omkringliggende skovområde, prioritering af friluftsfaciliteter uden for naturnationalparken samt valg af dyr. Det er også positivt, at der er en angivelse af eksisterende rekreativ infrastruktur og anvendelse af området.

Friluftsrådet finder det endvidere positivt, at det af forslaget fremgår, at der vil være inddragelse af brugere og organisationer i at finde lokale løsninger og udvikling af god information til brugerne mv. Friluftsrådet vil samtidig understrege, at det er afgørende, at den allerede gennemførte interessentinddragelse følges op af fortsat tæt inddragelse af lokale aktører, f.eks. lokale brugerråd, relevante brugerorganisationer og andre lokale friluftsbrugere i det videre arbejde med at forberede naturnationalparken. Gennem inddragelse af lokale aktører og intelligent planlægning kan man finde konkrete løsninger, der kan tilgodese flere hensyn og herved bidrage til befolkningens opbakning til indsatsen.