Nyhed

Debatmøde: Har vores børn brug for naturdannelse?

Fyraftensdebat: Børns naturdannelse
Undersøgelser viser naturens gavnlige effekter for børn. De bliver sundere, får bedre motorik, selvtillid og lærer mere og hurtigere. Men hvordan sikrer vi, at børn får viden, oplevelser og et forhold til naturen? Hvem har ansvaret for børns naturdannelse?

Børn skal være fortrolige med naturen, have et grundlæggende kendskab til den og et personligt forhold til den. Friluftsrådet mener, at det er med til at give børn lyst til at bruge og passe på den – også når de vokser op.

Vi inviterer til debat: Hvad betyder det mere konkret og hvordan sikrer vi alle børns naturdannelse? Er det nok, at børn kommer ud i naturen? 

Debatmødet mandag den 30. september kl. 15.30-17.30 sætter fokus på dannelse, natur og børn. Thomas Aastrup Rømer, lektor, forfatter og debattør om pædagogik og dannelse vil inspirere med sine tanker om børn og dannelse.

Efterfølgende debatterer Ungdoms Ø-formand og højskoleforstander Lisbeth Trinskjær, Erhvervsuddannelseschef i Dansk Industri Lone Folmer Berthelsen og forsker Søren Præstholm i paneldebat om børns naturdannelse. Hvad betyder naturdannelse og hvordan er naturen en del af den almene dannelse? Hvem kan bidrage til, at børn får et forhold til naturen? Har vi overhovedet brug for naturdannelse? 

Debatmødet er startskuddet for projektet Børns Naturdannelse", som er støttet af AAGE V. JENSEN NATURFOND. 

Tilmeld dig og læs mere om debatmødet

30Sep2019
Undersøgelser viser naturens gavnlige effekter for børn. De bliver sundere, får bedre motorik, selvtillid og lærer mere og hurtigere. Men hvordan sikrer vi, at børn får viden, oplevelser og et forhold til naturen? Hvem har ansvaret for børns naturdannelse?

Civilsamfundet spiller vigtig rolle

I selve projektet "Børns Naturdannelse" vil et ekspertpanel udvikle anbefalinger til, hvordan civilsamfundets organisationer bedst kan understøtte børns naturdannelse, så de får en forståelse af naturen, får et personligt forhold til den og får lyst til at bruge og passe på den – også når de vokser op. Der er brug for at få mere klarhed om feltet og derved skabe et godt fundament for de indsatser, som civilsamfundsorganisationer igangsætter i fremtiden.

En vigtig del af projektet er blandt andet at afdække, hvilke nationale og internationale erfaringer der findes på området og hvordan de kan bruges i en dansk kontekst. Ekspertpanelets arbejde vil bygge på en forudgående kortlægning af danske og internationale erfaringer på området.

Børns Naturdannelse
Børn skal ud i naturen for at have forståelse for den og et personligt forhold til den. Naturdannelse understøtter, at alle børn får styrket deres forhold til naturen. Her på siden kan du læse mere og finde materialer til at arbejde med naturdannelse.
Læs mere om Børns Naturdannelse