Nyhed

Danskerne har fået større viden om, hvad man må og ikke må i naturen

På billedet ses en strand med kystsikring á sten
Flere danskere har takket være Friluftsrådets kampagne Oplev Mere - Brug Naturen fået større indsigt i, hvad man må og ikke må i naturen. Det viser Friluftsrådets evaluering af kampagnens rækkevidde og effekt.

Må du overnatte i statsejede skove eller bade på privatejede strande?

Det er blot et par af de mange spørgsmål, som Friluftsrådets kampagne Oplev Mere - Brug Naturen har besvaret, siden kampagnen i 2016 blev lanceret i håb om at gøre danskerne klogere på, hvad man må og ikke må i naturen. Kampagnen er nået ud til næsten hver femte dansker.

Har kampagnen givet ny viden om reglerne for at færdes og opholde sig i naturen?
  • 39 pct. af Friluftsrådets medlemsorganisationer svarer, at kampagnen Oplev mere – Brug Naturen har give deres organisationer/medlemmer ny viden.
  • Via friluftslivets brugerpanel svarer 72 pct. siger, at kampagnen har givet dem ny viden.
  • Via den brede befolkningsmåling svarer 75 pct., at kampagnen har givet dem ny viden.

Undersøgelser af kampagnens effekt viser, at rigtig mange danskere over hele landet har fået større indsigt i reglerne for færdsel og ophold i naturen takket være kampagnen. 

Via en bred befolkningsmåling svarer 75 procent af dem, der har mødt kampagnen, at den har givet dem ny viden om reglerne for, hvad man må og ikke må i naturen. Tilsvarende gælder for 72 procent af Friluftslivets Brugerpanel. Derudover mener 39 procent af Friluftsrådets medlemsorganisationer, at kampagnen har givet deres organisationer og medlemmer større indsigt i, hvad man må og ikke må i naturen.

 

Fortsat behov for at informere om regler

På trods af de positive resultater er der dog fortsat alt for få, der mener, at de har helt styr på reglerne for færdsel og ophold i den danske natur.

Vi er glade for, at det går den rigtige vej, og at så mange ønsker at få mere viden om reglerne for, hvad man må og ikke må i naturen. Men samtidig viser tallene også, at der fortsat er behov for formidle budskabet, så flere danskere kan få glæde og gavn af vores natur
Jan Ejlsted, direktør i Friluftsrådet

Ifølge den brede befolkningsmåling mener kun 10,2 procent i 2019, at de har helt styr på reglerne sammenlignet 8,8 procent i 2016. 64,1 procent af de adspurgte i 2019 mener, at de har nogenlunde styr på dem sammenlignet med 60,3 procent i 2016.

Målingen viser desuden, at over 50 procent af de adspurgte er interesseret i ny viden om regler for adgang i naturen.

Ifølge Friluftsrådet tyder det derfor på, at der samlet set fortsat er et stort behov for at informere danskerne om reglerne for ophold og færdsel i den danske natur.

"Vi er glade for, at det går den rigtige vej, og at så mange ønsker at få mere viden om reglerne for, hvad man må og ikke må i naturen. Men samtidig viser tallene også, at der fortsat er behov for formidle budskabet, så flere danskere kan få glæde og gavn af vores natur," siger Jan Ejlsted. 

Flere danskere kommer ud i det fri

Udover at danskerne har fået mere viden om regler for færdsel og ophold i naturen, er de også generelt blevet bedre til at komme ud i det fri takket være kampagnen. I dag kommer ca. 22 procent af danskerne mere ud i naturen.

Sådan er undersøgelsen af kampagnens resultater lavet: 

Undersøgelsen er lavet på baggrund af 1393 interviews, hvoraf 1013 er fra Userneeds' Danmarkspanel, og de resterende 381 interviews er indsamlet gennem friluftsrådets egen hjemmeside og nyhedsbreve. Dertil stammer en række af kampagnes resultater fra undersøgelser af Friluftslivets Brugerpanel samt Friluftsrådets medlemsorganisationer.

Oplev mere brug naturen budskab med markvej
markvej der slanger sig gennem landskabet
Selvom kragerne vender må du gerne fortsætte!