Mere natur til byboerne: Friluftsrådet foreslår tre veje der kan give mere natur i byerne
![København luftfoto af byen](/files/styles/landscape_01/public/media/image/COLOURBOX10047007.jpg?h=790be497&itok=5_9LMUM5)
Størstedelen af Danmarks befolkning bor i byer, men byboere må ofte se langt efter natur eller grønne områder og plads til friluftsliv. Omfanget af grønne områder i de store byer halter bagefter sammenlignet med vores nordiske naboer og en tysk undersøgelse viser, at en relativt lille del af beboerne i de fire største danske byer har adgang til grønne områder inden for 500 meters afstand sammenlignet med lande som Sverige, Finland, Tyskland, England og Polen. I København har under 40 procent 300 meter eller mindre til et større grønt område.
Politikerne bør derfor prioritere mere natur i byerne, mener Friluftsrådet.
”Vi synes, at det er vigtigt at alle har mulighed for at komme ud i naturen, uanset hvor man bor. Vi ved at naturen har stor betydning for folks sundhed og trivsel, men for alt for mange byboere er det at komme ud i naturen en uoverskuelig rejse i dag. Der er behov for at politikerne prioriterer natur i og nær byerne,” siger Niels-Christian Levin Hansen, formand for Friluftsrådet.
Tidligere undersøgelser viser, at afstanden er meget afgørende for, hvor meget folk bruger naturen. Personer, der har længere end 300 meter fra deres bopæl til nærmeste grønne område, kommer markant sjældnere ud i naturen.
Tre forslag til mere natur i byerne
Friluftsrådet har tre konkrete forslag til, hvordan man kan give byens befolkning bedre adgang til naturen:
1. Mere bynær skov: Skoven er danskernes foretrukne naturtype. Derfor skal der etableres mere skov, de steder, hvor flest mennesker får glæde af den. Det betyder, at bynær skov skal prioriteres højt, når der udlægges nye områder til natur. Der er skal være gode adgangsforhold i de bynære skove, så byens befolkning kan få størst mulig glæde af dem.
2. Flere grønne områder med høj naturkvalitet: Der er brug for flere grønne områder med høj naturkvalitet i byerne. Desværre taber de grønne områder ofte til mere profitable arealudnyttelser, for eksempel boligbyggeri. En løsning kunne være at lave en kvote for, hvor mange grønne kvadratmeter der bør være pr. indbygger, ligesom flere byer har kvoter for, hvor mange parkeringspladser, der skal være.
3. Grønne korridorer: Grønne korridorer kan binde byernes natur sammen med andre naturområder. På den måde kan man gøre byens natur, og den natur der er omkring byen, mere tilgængelig. Derudover kan grønne korridorer med en god rekreativ infrastruktur skabe mulighed for flere friluftsoplevelser, som for eksempel længere vandre- eller cykelture.