Vores Natur – ny pulje skal få lokale naturoplevelser til at blomstre i 2020

Søg puljemidler i Vores Natur-projektet
Alle danskere skal have chancen for at opleve naturen i 2020. Derfor vil Friluftsrådet, Nordea-fonden, AAGE V. JENSEN NATURFOND og 15. Juni Fonden uddele seks millioner kroner, så lokale foreninger kan igangsætte naturaktiviteter for alle i forbindelse med projektet Vores Natur.

2020 bliver naturens år. DR lancerer til foråret en række tv-programmer og medieindsatser, som skal sætte fokus på Danmarks natur. Men det hele skal ikke foregå bag skærmen. Gennem Vores Natur – et projekt som skaber natur- og friluftsaktiviteter for alle landet over – inviteres danskerne op af sofaen og ud og opleve naturen på egen krop.

Som led i Vores Natur har de tre fonde samt Udlodningsmidler til Friluftsliv, der administreres af Friluftsrådet, oprettet en pulje på i alt seks millioner kroner, som skal støtte aktiviteter i den lokale natur.

Puljen skal fremme lokale foreningers mulighed for at skabe aktiviteter i løbet af 2020, som viser befolkningen, hvor meget naturen har at byde på.

Missing indholdselement.

Det er DR, Friluftsrådet, Naturstyrelsen og Danske Naturhistoriske Museer, der står bag projektet, og derudover er over 40 natur- og friluftsorganisationer involveret i udviklingen af fem delprojekter. Vores Natur er støttet af 15. Juni Fonden, Nordea-fonden og Aage V. Jensen Naturfond med 25 millioner kroner.

Lokale projekter skal sprede naturglæde
Puljen på de seks millioner kroner kan søges til aktiviteter, hvor foreninger formidler den lokale natur, samt skaber oplevelser og mulighed for at være aktive i naturen. Aktiviteterne skal foregå i perioden fra 1. april til og med 1. november 2020 og spille sammen med Vores Natur.

”Vi drømmer om, at 2020 bliver året, hvor alle danskere får muligheden for at opleve den danske natur gennem et væld af aktiviteter i hele landet. Med Vores Natur-puljen vil vi bakke op om de lokale foreninger og frivillige ildsjæle, som har lyst til at sprede naturglæden og gøre naturoplevelser og friluftsliv til et samlingspunkt for lokalsamfundet i 2020, ” siger Jan Ejlsted, direktør i Friluftsrådet.

Hvis man som almennyttig forening er interesseret i at søge puljen, skal ansøgningen sendes senest den 15. november 2019.

løbende børn i skoven
Her får du et hurtigt indblik i hvad de fem fyrtårnsprojekter går ud på og hvordan du kan bidrage til dem.

Læs mere her, om krav og retningslinjer for, hvordan du søger puljen, og hvad du skal være opmærksom på. Du er også altid velkommen til at kontakte os for at få gode råd og sparring til din ansøgning. Skriv til tips@friluftsraadet.dk eller ring 33 79 00 79 (tast 2). Derudover afholdes der to informationsmøder, hvor du skal være velkommen til at deltage. Læs mere mere om møderne, og se hvor du tilmelder dig: Læs om infomøde i Århus her, og om det i København her.

Missing indholdselement. Missing indholdselement.
FAKTA OM VORES NATUR-PULJEN

Hvem kan søge puljen: Puljen kan søges af almennyttige foreninger.

Hvad kan man søge til: Der kan søges om tilskud til foreningers aktiviteter inden for de fem fyrtårnsprojekters fokusområder. Læs en kort beskrivelse af dem her.

Hvor meget kan man søge: Der kan søges om tilskud på mellem 20.000 og 100.000 kroner inkl. moms. Såfremt en landsdækkende forening søger til aktiviteter, der foregår i flere lokalforeninger, eller med andre lokale aktører, kan der søges op til 500.000 kr. inkl. moms.

Hvem sender man sin ansøgning til: For at søge skal du udfylde ansøgningsskemaet. Ansøgningsfristen var 15. november 2019 inden midnat. Du kan forvente svar senest 2-3 måneder efter ansøgningsfristen. Alle ansøgere får svar.

Kort om Vores Natur
Et partnerskab mellem DR, Danske Naturhistoriske Museer, Friluftsrådet og Naturstyrelsen vil under projektet Vores Natur i 2020 sætte fokus på Danmarks natur og oplevelser i naturen gennem formidlingstiltag og konkrete aktiviteter. Du kan læse meget mere om projektet lige her.

Kort om projektpuljen
Partnerskabet bag Vores Natur ønsker at fremme de lokale foreningers mulighed for at skabe aktiviteter for befolkningen som led i Vores Natur projektet.

I den forbindelse er der oprettet en pulje finansieret af Nordea-fonden, AAGE V. JENSEN NATURFOND, 15. Juni Fonden og Udlodningsmidler til Friluftsliv, som skal støtte naturaktiviteter i tilknytning til den lokale natur.

Puljen har til formål at skabe aktiviteter, hvor foreninger formidler den lokale natur, og skaber oplevelser og mulighed for at være aktive i naturen.

Organisationerne bag Vores Natur
DR: DR har eksisteret siden 1. april 1925 og formidler indhold på tværs af DR’s platforme med det formål at samle, udfordre og oplyse befolkningen.

Danske Naturhistoriske Museer: Danske Naturhistoriske Museer repræsenterer otte statslige museer i Danmark, som beskæftiger sig med formidling af den danske natur.

Friluftsrådet: Friluftsrådet er en ikke-statslig paraplyorganisation for 85 organisationer og foreninger, der har interesse i natur og friluftsliv.

Naturstyrelsen: Naturstyrelsen forvalter en stor del af den offentligt ejede natur i Danmark og har en stor faglig viden.

Derudover er over 40 organisationer inden for natur, friluftsliv, kultur mv. involveret i udviklingen af fyrtårnsprojekter.

Vores Natur, partnerskabet

Projektet er støttet af: