Nyhed

Lejrskoler og kolonier under pres

Børnehave
Letbrændte snobrød, gemmelege i naturen og (u)hyggelige lommelygteture i mørket er ved at være fortid for mange børnehave- og skolebørn. Lejrskoler og kolonier er under pres. Mange institutioner er så økonomisk pressede, at de vælger at spare turene væk, skriver DR. En ærgerlig udvikling, mener Friluftsrådets formand.

Børns motorik, læring og personlige udvikling bliver styrket, når friluftsliv bruges i dagsinstitutioner og direkte i undervisningen på skoler. Lejrskoler og kolonier har i mange år været en af de rigtig gode muligheder for at bruge friluftsliv aktivt.

En rundringning, som DR har foretaget til 30 koloniudlejere i hele landet, viser, at mange skoler og daginstitutioner dropper turen eller erstatter den med korte weekendophold. 21 udlejere svarer, at færre skoler og børnehaver tager på koloni eller lejrtur. Ifølge DR er udlejernes forklaring blandt andet, at en del skoler og institutioner ikke længere har råd til turen.

Naturens positive påvirkning

Manglende ressourcer til friluftsture og lejrskoler kan få ærgerlige konsekvenser for børnene, mener Niels-Christian Levin Hansen, der er formand i Firluftsrådet. Friluftsrådet har historisk arbejdet meget for at skabe gode vilkår for lejrskoler for at give skoler mulighed for friluftsliv, naturoplevelser og udvikle børns miljøbevidsthed.

- Det er en uholdbar udvikling, at institutioner og skoler bliver nødt til at spare lejrskoler og kolonier væk. Det har været en af de rigtig gode muligheder for at bruge friluftsliv i undervisningen og som pædagogisk værktøj, og dermed få glæde af alle de positive gevinster som friluftsoplevelser giver børnene, siger Niels-Christian Levin Hansen.

Han peger på, at undersøgelser viser, at der er stort potentiale i at bruge friluftsliv i pædagogisk sammenhæng blandt andet i forhold til elevernes sociale kompetencer og personlige udvikling.

Blandt andet viser enkeltstående studier, at intense og krævende ekspeditioner i vild eller urban natur samt kortere- og/eller længevarende primitive lejrbaserede ophold forankret i daginstitution- og uddannelsessektoren har positive effekter på psykosociale indikatorer, samarbejdsdynamikker (under friluftslivsforløbet) og kognitive indikatorer.

Hjerneforsker Peter Lund Madsen fortæller i et interview til magasinet Efterskolerne, at naturen kan have stor indvirkning på unges udvikling:

-Det der med at bevæge sig ude i naturen, altså ikke løbeture, men hvor man skal bevæge sig noget mere avanceret. Det er en god træning af både krop og hjerne. Hjernens koordination af kroppens bevægelser er enormt vigtigt, siger Peter Lund Madsen

Friluftsliv i skolen under pres

På trods af de positive effekter er friluftsliv i skolesammenhæng er under pres. Eksempelvis betød en ændring af folkeskoleloven tidligere i år betyder, at eleverne ikke længere kan vælge friluftsliv som valgfag, men i stedet vælge et toårigt eksamensvalgfag. Hidtil har kommunerne haft mulighed for selv at oprette valgfag, hvor mange kommuner oprettede friluftsliv – en mulighed, der nu er væk.

”Vi skal snart passe alvorligt på og tænke os rigtig godt om. Der gøres hele tiden indhug i skolernes muligheder for at bruge friluftsliv i undervisningen. Friluftsliv kan være med til at styrke sociale kompetencer og relationer, sætte fokus på elevernes mentale sundhed og øge selvtilliden. Eleverne skal se hinandens kompetencer i forskellige sammenhænge. Det handler om trivsel og dermed læring og udvikling. Det skal vi simpelthen prioritere” afslutter Friluftsrådets formand.

løbende børn i skoven
Friluftsliv gør børn gladere og klogere. Det styrker deres motorik, læring og personlige udvikling. Friluftsrådet arbejder for, at friluftsliv kommer på skoleskemaet for alle elever.

Få nyheder fra Friluftsrådet direkte - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig her