Hvert andet barn har aldrig fanget en krabbe
Måske har du som barn prøvet at fange en krabbe, holde en snegl eller brænde dig på en brændenælde? Små vigtige naturoplevelser, der alle er med til at skabe et forhold til naturen. Desværre er der stadig mange børn, som ikke har prøvet helt basale naturoplevelser. 31 % af børn mellem 2-15 år har ikke prøvet at smage på bær plukket i naturen og 41 % har ikke prøvet at fange et krible-krable dyr. Det viser en ny undersøgelse ”Børns oplevelser i natur”, lavet af YouGov for Friluftsrådet.
Naturoplevelser og friluftsaktiviteter skal være en fast del af børns opvækst, for når børn kender naturen, er de også mere tilbøjelige til at passe på den. Børn skal ud i naturen fra de er helt små og have oplevelser så som at bygge huler, lege med vand eller opleve årstidernes skiften, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling.
”Vi står overfor en stor udfordring, når der er børn i dag, som ikke har prøvet helt basale naturoplevelser. Ud over at naturoplevelser giver øget sundhed og trivsel og styrker relationer, så er vi også mere tilbøjelig til at passe på det, vi kender. Derfor skal alle børn have et stærkt forhold til naturen”, siger Annesofie Bjerre, nyvalgt formand for Friluftsrådet.
Forældre mener, at det er svært at finde tid
Corona-nedlukningerne betød, at flere danskere kom mere ud i naturen, men i dag vurderer forældrene ikke, at deres børn generelt kommer mere ud eller får flere naturoplevelser, end de gjorde, da Friluftsrådet lavede samme undersøgelse i 2018.
Mindst halvdelen af alle forældre svarer, at de ønsker, at deres børn kommer mere i naturen, end de gør i dag. Jo ældre børnene bliver, jo mindre kommer de ud – også selvom de ældre børn kan tage af sted uden en forælder. 78 % af de 2-6-årige kommer ud 2-3 dage om ugen eller mere, mens det kun er 49 % for de 12-15-årige.
Forklaringerne er mange. En del forældre nævner i undersøgelsen, at det er svært at finde tid på grund af arbejde, børnenes institution eller skole eller på grund af hjemlige gøremål. Men forældrene nævner også, at de mangler ideer, eller at børnene synes, det er kedeligt og vil hellere være inden døre.
Børn skal møde natur i mange sammenhænge
Skal tallene vendes, kræver det, at børns forhold til naturen bliver opbygget både, når de er i skole, i børnehave, i fritiden og sammen med deres familie.
Målet må være, at alle børn fremover får de 12 helt basale naturoplevelser, som er beskrevet i Børnenes Naturkanon. Friluftsrådet arbejder derfor for, at familierne bliver inspireret til at bruge den nære natur uden for hoveddøren, der ikke kræver hverken lang forberedelse eller masser af udstyr.
”Forældre behøver ikke at arrangere overnatning i sheltere eller lange vandreture, selvom det også er fantastisk, for at børnene får et godt forhold til naturen. Det handler om også at dyrke hverdagsmagien. Lav bål i haven, plant blomster på altanen eller leg i krattet i den lokale park”, siger Annesofie Bjerre.
Børnene skal også møde naturen i skolerne ved at undervisningen nogle gange bliver rykket ud af klasselokalet. Undervisning udenfor styrker elevernes motivation, læring og relationer – og det giver autentiske læringsmiljøer, når teorien bliver koblet til praksis. Samtidig giver det et grundlag at stå på, når eleverne skal tilegne sig en grøn handlekompetence.
En tredje mulighed er at inddrage natur- og friluftsaktiviteter endnu mere i fritidstilbud for børn og unge. Får vi flere børn og unge ind i meningsfulde fællesskaber i naturen, kan det styrke deres trivsel både socialt, mentalt og fysisk og deres personlige udvikling.
Undersøgelsen er støttet af Nordea-fonden under projektet Børn Gror i Natur, der er skabt i et samarbejde med Center for Børn og Natur.