Pressemeddelelse

Friluftsrådet indrømmer: Vi står bag absurd forening mod børn i naturen

tre børn leger i vandkanten n
Foreningen Naturens Værn med formålet at sætte en stopper for børns hensynsløse adfærd i naturen har de sidste dage vakt forundring og skabt debat på sociale medier. Foreningen er opdigtet og konstrueret af Friluftsrådet, som nu lancerer kampagnen Børn Gror i Natur.
Logo med surt træ naturens værn

”Børn sviner, larmer og ødelægger naturen!”. Sådan lød budskabet fra foreningen Naturens Værn, som torsdag udsendte en pressemeddelelse og lancerede to kampagnefilm på Facebook. Den bizare forenings formand Søren Diness Vestergaard er hyret af Friluftsrådet, som har konstrueret den falske forening for at sætte fokus på børns ret til oplevelser i naturen i anledning af en ny kampagne.

Her blev det afsløret https://www.mm.dk/tjekdet/artikel/afsloeret-ny-forening-mod-boern-i-naturen-var-falsk

Kampagnen ”Børn Gror i Natur” lanceres af Friluftsrådet og Center for Børn og Natur og er støttet af Nordea-fonden. Friluftsrådet har taget et utraditionelt kampagnegreb i brug for at sætte fokus på det paradoksale i, at selvom alle er enige i, at børn skal have lov at komme ud i naturen, så prioriterer vi ikke at tage dem med derud.

”Naturens Værn fik heldigvis en skidt modtagelse i den forstand, at stort set alle var stærkt uenige i foreningens budskaber. Men i virkeligheden har mange jo, hvor nødigt de end vil det, accepteret en udvikling, hvor naturoplevelser ikke længere er en del af hverdagen for mange børn,” siger Jan Ejlsted, direktør for Friluftsrådet.

Friluftsrådet håber, at de spøjse indslag har fået flere til at tage aktiv stilling til børns muligheder for at komme ud i naturen.

Naturoplevelser skal et must

En tredjedel af landets børn mellem 2 og 15 år kommer kun ud i naturen en gang om ugen eller sjældnere, viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Friluftsrådet i forbindelse med kampagnen.

”Vi mener, at oplevelser i naturen bør være en obligatorisk del af alle børns hverdag. Vi skal blive bedre til at sætte handling bag de gode meninger, så vi kan vende udviklingen og give naturglæden videre til de fremtidige generationer. Det er det vores kampagne handler om,” siger Jan Ejlsted.

Kampagnen ”Børn Gror i Natur” skal udmunde i en kanon over naturoplevelser, som børn skal have prøvet. På hjemmesiden www.børngrorinatur.dk kan alle komme med forslag til, hvilke oplevelser i naturen der skal med i kanonen. Det kan for eksempel være at sove under åben himmel, at fange en krabbe eller at fare vild i skoven.

Kampagnen er en del af et projekt under det nystiftede Center for Børn og Natur, som består af Københavns Universitet, Syddansk Universitet, VIA University College og Aarhus Universitet samt Friluftsrådet og er støttet af Nordea-fonden. Centerets vision er, at børn skal 10 procent mere ud i naturen.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør