Nyhed

Folkeskoleudspil truer undervisning i naturen

På billedet ses en flok glade skoleelever, der løber i skoven og leger
Regeringens folkeskoleudspil lægger op til at skære i den understøttende undervisning. Det kritiseres af Friluftsrådet, der mener, at eleverne mister en oplagt mulighed for læring gennem friluftsliv og undervisning ude i naturen, som den understøttende undervisning netop er tænkt til.

Med sidste uges folkeskoleudspil lægger regeringen op til at skære i den Understøttende Undervisning, især for folkeskolens ældste klasser. På de tre ældste klassetrin skæres der i gennemsnit 3,15 timer om ugen, og de erstattes af faglig undervisning i hovedsageligt teknologi. 

De markant færre timer til understøttende undervisning kritiseres af Friluftsrådet, der det seneste år har arbejdet med at integrere friluftsliv i skolen på 15 fokusskoler. Den understøttende undervisning er nemlig oplagt til at inddrage friluftsliv i undervisningen og bringe alternative læringsformer i spil. 

løbende børn i skoven
Friluftsliv gør børn gladere og klogere. Det styrker deres motorik, læring og personlige udvikling. Friluftsrådet arbejder for, at friluftsliv kommer på skoleskemaet for alle elever.

Mere end skovtur

"Det er blevet kritiseret, at det bare bliver til skovtur. Men når vi mener, at friluftsliv skal på skoleskemaet er det fordi, det åbner mulighed for andre måder at lære på end gennem bøger og det giver også mulighed for at udvikle elevernes fysiske, sociale og personlige kompetencer. I friluftsliv og anden undervisning udenfor lærer eleverne at omsætte teori til praksis, at samarbejde, løse opståede udfordringer og træffe beslutninger. Det er vigtigt for udviklingen af det hele menneske, og det er også vigtige kompetencer i vurderingen af elevernes uddannelsesparathed" mener formand i Friluftsrådet Lars Mortensen. 

På Hummelstofteskolen i Virum, der inddrager friluftsliv i både idrætsundervisningen, som valgfag og i den understøttende undervisning, hvor det er et led i skolens bevægelsesstrategi, har de netop sådanne gode erfaringer.

"På vores skole sætter vi elevernes trivsel og almene udvikling som forudsætning for faglig udvikling og der er ingen tvivl om, at det gør en kæmpe forskel trivselsmæssigt. Især de elever, der trives dårligt i klasseværelset har glæde af det. Vi har elever, hvor friluftslivet åbner helt nye sociale muligheder for dem. Samtidig er der også masser af fag-faglig læring og intro til den lokale natur, som de kan bruge ud over aktiviteterne i skoletiden" siger Sune Hansen, der er lærer og bevægelses- og friluftsvejleder på skolen. Han mener, det er en hån mod den understøttende undervisning at sige, at der ikke er retning på indholdet, der især handler om at sikre elevernes trivsel som fundament for faglig læring. 

 

To piger leger i skoven. billedet er taget i frøperspektiv. de kaster med blade
Læringskort til friluftsliv gør det nemt at integrere friluftsliv i grundskolen. Der er læringskort i syv kategorier.

Udover den understøttende undervisning så kan friluftsliv også med fordel integreres i valgfag, i idrætsundervisningen, i udeskoleforløb og på udflugter.