Nyhed

Blå friluftsorganisationer: Vi vil have fri og sikker sejlads i de indre danske farvande

sejlskib sejlads i danmark
Hvordan sikrer vi en fornuftig balance mellem den kommercielle udnyttelse af havarealet og den frie og sikre adgang for fritidssejlerne i Danmark? Det spørgsmål stiller tre store blå organisationer Dansk Sejlunion, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark og Danske Tursejlere.  

I takt med, at der etableres flere og flere vindmølleparker, placering af havdambrug og andre produktionsanlæg som for eksempel tangplantager og muslingefarme, reduceret afmærkning af sejlads render, frygt for brolukninger m.v. øges behovet for en dialog mellem de mange interessenter og brugere af søterritoriet.

Organisationerne har netop nedsat et ”Havforum Udvalg” som vil fokusere på disse udfordringer. Tilsammen repræsenterer de tre organisationer mere end 70.000 sejlerfamilier og ca. 300 lystbådehavne i Danmark.

”Vi ønsker en dialog med de respektive myndigheder således vi fremadrettet kan sikre den frie adgang til de indre danske farvande for alle fritidssejlere” siger Christian Lerche, direktør i Dansk Sejlunion.

Hos Foreningen af Lystbådehavne i Danmark siger direktør Jesper Højenvang: ”Vi ønsker at bevare adgangen til de naturskønne sejladsområder til gavn for danske sejlere men også for vores udenlandske gæstesejlere. Havnenes og kommunernes økonomi påvirkes positivt af sejlernes anløb som risikerer at blive reduceret, hvis vi ikke har disse muligheder”

”Ligeledes ønsker vi sikker sejlads” siger Leif Nielsen fra Danske Tursejlere og fortsætter: ”Vi ser flere og flere eksempler på reduktion i antallet af farvandsafmærkninger, hvor der ikke længere er erhvervssejlads samt mangelfulde afmærkninger af bl.a. havdambrug og specielt ved natsejlads øges risikoen for ulykker” slutter Leif Nielsen.

Bekymring over at rekreative interesser overses i havplanerne

Det vækker også bekymring hos de tre organisationer, at de rekreative interesser p.t. ikke er nævnt i det foreløbige udkast til Havplaner for de indre danske farvande. Havplanerne skal være færdige til EU i foråret 2021 og indtil nu er der kun beskrevet erhvervsinteresser og økonomisk vækst for disse. 

 

Læs mere og se video fra debat med folketingsmedlemmer: 

Lillebælt
Børne- og socialminister Mai Mercado (K) og folketingsmedlemmerne Julie Skovsby (S) og Rasmus Helveg Petersen (R) steg tirsdag morgen ombord på fiskekutteren Mira III i Middelfart til valgdebat med Friluftsrådet.

 

Småbåde i Lillebælt
Danmarks første havplan er undervejs, og Friluftsrådet og de blå organisationer har et budskab til ny erhvervsminister Simon Kollerup: havet har en kæmpe værdi for friluftslivet og skal derfor tænkes med ind i planlægningen af søterritoriet fra start.
Småbåde i Lillebælt
Både omfanget af danskernes friluftsliv og kystturismens bidrag til samfundsøkonomien overses i arbejdet med at lave Danmarks første havplan. Når friluftslivet ikke tænkes med fra start, er der både en risiko for, at befolkningens og foreningernes friluftsliv begrænses og at potentialet for at udvikle kystturismen slet ikke udfoldes.