Nyhed

Naturen skal fylde i de danske dagtilbud

Børn gror i natur - skovbund
Børn har stor gavn af at komme ud at lege i det fri. Derfor skal de danske dagtilbud tilbyde børnene mest mulig tid ude i naturen. Det viser en ny forskningsoversigt lavet af Center for Børn og Natur.
Oversigten viser tydeligt, at pædagoger og forældre skal bruge mest mulig tid i naturen med de små børn. Det gør børnene stærkere både i forbindelse med deres sundhed, motorik og trivsel. 
Forsker på VIA University College, Niels Ejbye-Ernst i pressemeddelelse fra Center og Børn og Natur 

Børn har godt af at få hudafskrabninger på knæene og jord under neglene.

En ny forskningsoversigt lavet af Center for Børn og Natur peger på, at daginstitutioner skal tilbyde børn mest mulig tid ude i naturen for at støtte deres udvikling. Når børn tilbringer tid i det fri, har det nemlig en positiv betydning for deres dannelse og forhold til naturen.

Sammen med en større kortlægning af den nuværende brug af naturen i de danske dagtilbud støtter forskningsoversigten op om projektet "Kom med ud", som Center for Børn og Natur står bag.

Projektet handler om at understøtte og udvikle pædagogers brug af naturen som en social arena i de danske dagtilbud. 

Ifølge forskningsoversigten tyder meget på, at det pædagogiske arbejde i naturen er med til at fremme børnenes trivsel. Dertil viser en del forskning, at naturen har positiv effekt på børns udvikling og dannelse, og at børn, der tilbringer meget tid i naturen,  både er stærkere og sundere og trives bedre end børn, der ikke tilbringer tilsvarende tid udendørs. 

Men selvom kortlægningen af de danske dagtilbud generelt viser, at institutionerne er gode til at bruge naturen, er der alligevel forskel mellem dem. Eksempelvis er der stor forskel på, hvor ofte institutionerne kommer på tur i naturen.

Der er derfor fortsat plads til forbedring, hvilket forskningsoversigten og projektet "Kom med ud" skal være med til at sætte fokus på ved at understøtte og udvikle pædagogers arbejde med naturen.

Betydningen af dagtilbuds arbejde med børn i naturen
  • Forskningsoversigten skal formidle viden om den betydning brugen af natur har for børn i alderen 0-6 år med særligt fokus på viden relateret til børnenes ophold i dagtilbud
     
  • Forskningsoversigten er baseret på nordisk litteratur, fordi der findes en nogenlunde ens tradition for pædagogisk arbejde i dagtilbuddene i de nordiske lande. Oversigten trækker også på international forskning for at tilføre forskningsoversigten et bredere perspektiv.

    Kilde: Center for Børn og Natur

Center for Børn og Natur er støttet af Nordea-fonden. Centeret samarbejder med Københavns Universitet, VIA University College, Syddansk Universitet, Danmarks Pædagogiske Universitet og Friluftsrådet.