Nyhed

Nyt materiale til friluftsliv i grundskolen

Friluftsrådet udgiver ”læringskort til friluftsliv”, der skal styrke undervisningen i friluftsliv i grundskolen. Aktiviteterne er et konkret redskab til lærere og pædagoger, der vil undervise i friluftsliv i grundskolen.
Illustration af læringskort for friluftsliv

Friluftsrådet har netop udgivet et unikt undervisningsmateriale til grundskolen, som består af 112 læringskort med aktiviteter inden for friluftsliv. Læringskortene er inddelt i syv forskellige kategorier, så eleverne får mulighed for at arbejde med en bred palet af friluftsliv. Læringskortene er tilpasset de mål, der er, for undervisningen i folkeskolen og de giver ideer og konkrete anvisninger til at undervise i forløb med eksempelvis kanosejlads, friluftsliv om vinteren og teambuilding gennem friluftsliv.

”Skolereformen har åbnet muligheden for at integrere friluftsliv i undervisningen, men vores fornemmelse er, at lærerne har savnet materiale til at koble friluftsliv med undervisningsmålene og konkrete ideer til, hvordan de kan bruge friluftsliv i en undervisningssammenhæng. Det får de nu med læringskort til friluftsliv,” siger Jan Ejlsted, Friluftsrådets direktør.

Fakta om læringskort til friluftsliv
  • Kortene er bygget op med illustrationer af aktiviteten og beskrivelse af læringsmål samt fremgangsmåde, forberedelse og forslag til evaluering af elevernes læring.
     
  • Der er syv serier med 8-20 læringskort i hver serie.
     
  • Temaerne er: friluftsliv på hjul, orientering, kano, teambuilding gennem friluftsliv, vinterfriluftsliv, basisfriluftsliv og klatresporten bouldering.
     
  • Skoler kan gratis bestille et sæt læringskort på www.friluftliviskolen.dk.

Friluftsliv giver børn alsidige kompetencer

Med folkeskolereformen skal elever både lære at begå sig i vand, lære om natur og  udeliv og kroppens udfoldelsesmuligheder og alt det giver friluftsliv oplagt muligheder for at lære.

”Ud over de konkrete færdigheder, bevægelse og frisk luft til hjernen, giver friluftsaktiviteter børn en følelse af at mestre og have tillid til, at man kan klare sig i rigtig mange situationer. Og så er det svært ikke at øve sig i sociale kompetencer og samarbejde, når man skal klare sig i naturen. De ting vil vi gerne give danske skolebørn med på vejen,” siger Jan Ejlsted.