Nyhed

”Udeundervisning giver nogle muligheder, man ikke har i et klasselokale"

Børn gror i natur - Undervisning udendørs
Udeundervisning af børn og unge indeholder nogle fantastiske muligheder, som et klasselokale ikke gør. Det handler om at vende sin tankegang og tænke i kreative baner, mener en af landets folkeskolelærere.

Mandag 15. marts blev den månedlange digitale skolegang for landets folkeskoleelever som bekendt ændret til én ugentlig dag tilbage på skolen. 

Eller rettere uden for skolen i form af udeundervisning. En undervisningsform, som trods de mange gevinster, der følger med at opholde sig under åben himmel, for nogle kan være en udfordring. 

At bruge naturen som klasseværelse behøver dog ikke være lig med læringsfattig undervisning som følge af elever, der fryser og ikke vil være beskidte, og af omgivelser uden tavle, bøger og faste pladser. Der er i Danmark også mange lærere og pædagoger, der hilser den utraditionelle måde at undervise på velkommen. 

De kan bedre se værdien i det, de lærer

En af dem er Anders Baltser Langeland, lærer på Hals Skole i Aalborg, som mener, at det at gå i skole udenfor giver nogle muligheder, som et klasselokale ikke gør. 

”Når børnene er ude, behøver de ikke lægge de samme bånd på sig selv, som når de sidder klemt inde i et klasselokale. Og de dynamikker der opstår, når de er udenfor, passer rigtigt godt til børns sociale ageren,” siger Anders Baltser Langeland og tilføjer:

”Jeg er også af den overbevisning, at de ting de lærer udenfor, kan de ofte bedre se værdien i – de kan se, at det hører virkeligheden til, og så sætter det lærte sig bedre. Også hos dem, der kan have svært ved at se relevansen af noget af det, de lærer i klasselokalet.”

Matematik med skridt og metermål

Det sidste har han et eksempel på fra den første dag tilbage i udeundervisningen. 

På skemaet for 6. klasse-eleverne på Hals Skole var læringen om cirkler og beregning af omkreds og areal. Som foregik med skridt, udbredte arme og et metermål. Formålet var det meget konkrete at beregne, hvor stor en omkreds der skulle til for at lave et cirkelrundt udendørs mødested, hvor hele klassen på 30 elever kunne være. 

Eleverne målte sig frem til et areal med en diameter på 8 meter, hvorefter de hver især greb en spade, gravede huller og efterfølgende plantede fyrre- og piletræer rundt om det ny mødested. 


Det var hyggeligt at se sine venner igen
Det var sjovt at grave
Det var godt at være udenfor
Elever i 6. klasse på Hals Skole om udeundervisning

”Jeg tror, at spørger jeg dem om tre måneder, om de kan huske dengang, vi var ude og lave cirklen med fyrretræer, så vil de kunne huske det. Måske ikke ligefrem pi x radius x radius, men de vil kunne huske principperne i det og processen,” siger Anders Baltser Langeland. 

Med en uddannelse som udeskolevejleder har Anders Baltser Langeland en særlig funktion som vejleder på Hals Skole i forhold til udeundervisningen, og deler gerne ud af råd til sine kolleger, for hvem det er nyt eller utrygt. 

Også i fag, der ikke er oplagte til undervisning ude. For der er ifølge Anders Baltser Langeland ikke ret mange begrænsninger på, hvilke fag der kan overføres til naturen.

Således er der på Hals Skole i denne uge skovlyrik på skemaet i dansktimen. 

“Det handler rigtigt meget om, at man lige skal vende sin tankegang og prøve at se mulighederne i det udenfor, som man går rundt og underviser i indenfor. Og så være klar på, at en dag pludselig kan tage en anden drejning, end man havde tænkt, men hvis man griber det, kan der komme rigtigt meget godt ud af det, selv om man måske ikke kan hakke af på en tjekliste, hvad man har været igennem,” siger han.

Man skal være klar på, at en dag pludselig kan tage en anden drejning, end man havde tænkt, men hvis man griber det, kan der komme rigtigt meget godt ud af det.
Anders Baltser Langeland, lærer på Hals Skole

Lærere vil gerne være mere ude

Anders Baltser Langeland er ikke alene med det synspunkt. 

I en undersøgelse blandt 300 lærere i 89 kommuner fremgik det, at over halvdelen af dem gerne ville undervise mere ude, end de allerede gjorde.  

Undersøgelsen blev foretaget i november 2020; på et tidspunkt, hvor lærere og pædagoger på grund af corona-restriktionerne havde været tvunget til at tænke i udendørs undervisning. 

Men viste altså, at mange havde set det positive i det tvungne og gerne ville lære mere fra sig i naturen. 

"Mange har fået gode erfaringer, som man nu kan bygge videre på. Det har flyttet nogle grænser for, hvad man lige tror kan lade sig gøre i skolehverdagen,” siger Niels-Christian Levin Hansen, formand for Friluftsrådet. 

To piger leger i skoven. billedet er taget i frøperspektiv. de kaster med blade
Læringskort til friluftsliv gør det nemt at integrere friluftsliv i grundskolen. Der er læringskort i syv kategorier.