Nyhed

Undervisning i det fri hitter blandt danske skolebørn

I denne uge skal 155.000 børn over ud i naturen og have mudder på skoene og jord under neglene. Og undervisning ude i naturen vil de danske skolebørn gerne have mere af, viser en ny undersøgelse.
The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Naturen er verdens bedste legeplads – fuld af mange timers leg, der styrker børnenes sundhed, motorik, koncentrationsevne og opfindsomhed. Men naturen er også et spændende klasseværelse, hvor alle sanser er i spil, og hvor der konstant opstår lærerige overraskelser. Når undervisningen tager udgangspunkt aktiviteterne rundt om et bål, oplevelserne på en cykeltur eller smådyr, der myldrer frem under en træstub, bliver undervisningen meget nærværende og konkret.

Børn vil hellere undervises ude end inde

I en ny undersøgelse fra Friluftsrådet blandt mere end 300 børn svarer 9 ud af 10 af de adspurgte børn i alderen 7-12 år, at det er bedre, når undervisningen flytter ud i naturen. Samme tendens gør sig gældende blandt deres 13-15 årige kammerater, hvor over halvdelen mener, at naturen er en bedre ramme om undervisningen end klasselokalet hjemme på skolen. Kun 4% af de mindre børn og 6% af de større børn vil hellere undervises indendørs i klasselokalet.

Lille Værløse Skole var mandag den 4. september med til at skyde Naturens Dag i gang på Værløse Flyvestation. Blandt både børn og voksne var der bred enighed om, at det er alletiders, når undervisningen flytter ud i det fri.

”Jeg vil meget hellere være ude med skolen end hjemme i klassen – her er meget mere luft og meget mere plads”, fortæller Katrine fra 5.c på Lille Værløse Skole.
Hendes klassekammerat Aksel uddyber:

”Jeg vidste ikke, at der er så mange insekter. Man kører bare sit net igennem græsset, og så fanger man helt sikkert noget”.

I Friluftsrådets undersøgelse fremhæver lige under halvdelen af de 13-15 årige, at undervisningen er anderledes (46%), mere aktiv (44%) og sjovere (40%), når den bliver flyttet ud i naturen. En del af børnene peger ligeledes på, at der er mindre larm (16%), at de bliver mindre trætte (14%), og at de har nemmere ved at koncentrere sig (12%), når undervisningen foregår udendørs.

”På Lille Værløse Skole bruger vi naturen meget i undervisningen – også i de fag, der ikke er naturfag. Fx kan man jo sagtens gå ud i naturen i billedkunst og male eller analysere guldaldermalerier. Vi har et meget fleksibelt skema, så det er nemt at ændre skoledagen og fx tage ud og være med på flyvestationen sådan en dag som i dag. Børnene lærer på en helt anden og meget mere intens måde, når de rører ved naturen med deres egne hænder. Og så er undervisningen i naturen meget inkluderende – for alle vores elever”, fortæller Peter Thomsen, Skoleleder på Lille Værløse Skole.

Hvad beskriver bedst undervisningen, når den foregår i naturen?

Blandt de adspurgte børn 13-15 år svarer:

  • 46% at undervisningen er anderledes
  • 44% at undervisningen er mere aktiv
  • 43% at der er frisk luft
  • 40% at undervisningen sjovere
  • 16% at der er mindre larm
  • 14 % at de bliver mindre trætte
  • 12% at de er bedre til at holde koncentrationen

Børnene kommer for lidt ud i naturen

Alligevel er det kun 10% af de 7-12 årige, der bliver undervist eller er med SFO’en og fritidsklubben i naturen en gang om ugen eller oftere, mens mere end halvdelen af børnene kun kommer ud i naturen med klassen, SFO’en eller fritidsordningen ca. én gang om måneden. For de 13-15 årige ser tallene lidt bedre ud. Til gengæld svarer hvert 7. af de 13-15 årige børn, at de aldrig er i naturen med deres klasse eller fritidsklub, og knap 2/3 af de adspurgte i aldersgruppen ønsker da også at bruge naturen mere i forbindelse med undervisning eller fritidsordning.

”Skolebørnene har fat i den lange ende her, og vi burde i langt højere grad flytte undervisningen og fritidstilbuddene for børnene ud i det fri. Danske børn kommer langt mindre ud i naturen i dag, end da jeg var dreng, og skolen og fritidsordningerne er et rigtig godt afsæt for meget mere friluftsliv i børnehøjde. Når vi i Friluftsrådet synes, at det er så vigtigt, er det fordi naturen og friluftslivet er med til at forme os som mennesker og give os gode vaner. Det er rigtig sundt at komme ud, og hvis man ofte tager ud i naturen som barn og fisker, cykler eller laver bål, så fortsætter det hele livet. Man kan faktisk sige, at natur er stærkt vanedannende”, siger Lars Mortensen, formand i Friluftsrådet.

Kilde: Upubliceret undersøgelse fra Friluftsrådet blandt 360 børn i alderen 7-15 år. Undersøgelsen offentliggøres i september.