Nyskabende friluftsprojekter får syv millioner i tilskud

Rollespillere i naturen
Friluftsrådets bestyrelse besluttede i slutningen af oktober at bevillige i alt syv millioner kroner til ni projekter, der skaber innovative rammer for friluftsliv og bruger naturformidling som løftestang til at få flere ud i naturen.

Ni nyskabende projekter, der udvikler friluftslivet og bringer naturen i spil over for nye målgrupper, har fået tilskud fra Udlodningsmidler til Friluftsliv. Friluftsrådets bestyrelse besluttede den 23. oktober 2018 at bevillige i alt syv millioner kroner til projekter.

”Det er nogle meget ambitiøse projekter, der kan sætte nye standarder for, hvad naturoplevelser og friluftsliv kan i en samfundsmæssig kontekst. Det bliver for eksempel spændende at følge, hvordan et rollespilsunivers kan give udsatte unge glæde ved at være ude i naturen, eller hvordan spejderaktiviteter kan styrke fællesskabet og naturglæden hos de børn, der lige er startet i skole,” siger Jan Ejlsted, direktør for Friluftsrådet.

Friluftsrådet håber, at projekterne hver især kan udvikle friluftslivet og inspirere til andre initiativer. Der er givet tilskud til projekter inden for to temaer: ”Innovative rammer for friluftsliv” og ”Naturformidling som løftestang.
Temaet ”Innovative rammer for friluftsliv” har til formål at støtte projekter, som giver befolkningen mulighed for at mødes og opleve naturen i anderledes og nyskabende fysiske rammer.

Temaet ”Naturformidling som løftestang” skal fremme projekter, der udvikler og afprøver nye former for naturformidling og naturvejledning som redskab til at løfte samfundsmæssige udfordringer, for eksempel gennem indsatser der er rettet mod særlige målgrupper.

Udlodningsmidler til Friluftsliv er en del af overskuddet fra Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S. Der vil blive lanceret nye muligheder for at søge om tilskud til friluftsprojekter den 1. november 2018 med ansøgningsfrist 1. februar 2019.

Projekter der har fået tilskud til naturformidling

• Den lille spejderuge: De grønne Pigespejdere har fået 1.384.000 kroner til at udvikle et undervisningsforløb med spejderaktiviteter til 0. klasse, som udbydes til skoler i hele landet. Projektet skal vække børns naturglæde og nysgerrighed gennem spejderaktiviteter, og klæde lærerne på til at formidle naturen.
  • De unge naturformidlere: Danmarks Jægerforbund har fået 970.000 kroner til at udvikle og etablere et korps af unge naturformidlere i alderen 16-23 år. De unge naturformidlere skal fungere som rollemodeller for andre børn og unge, og stå for aktiviteter i børnehaver, skoler, klubber, SFO’er og andre børne- og ungdomsinstitutioner i hele landet.

Projekter der har fået tilskud til innovative rammer

• Orker i det grønne: Rollespilsfabrikken i København har fået 500.000 kroner i tilskud til at etablere faciliteter i et af Danmarks første rollespilsområder i Hareskoven. Området skal med faste installationer og mobile scenografielementer invitere til eventyrlige og kreative friluftsaktiviteter for frivillige aktive, skoleelever og udsatte unge.
  • Multifunktionelle kunstinstallationer: Nationalpark Skjoldungernes Land har fået 500.000 kroner til et projekt, der skal koble naturen sammen med kunst og skabe nye fysiske rammer for naturoplevelser og naturformidling i ”World Soil Museum”.
  • Community Zones – Højvangen: Projekt Højvangen. Foreningen Sammen Gror Vi og Red Barnets lokalafdeling i Skanderborg har fået 500.000 kroner til at udvikle et grønt areal i et alment boligområde. Det grønne område indrettes i zoner, hvor der etableres dyrkningsfællesskaber, madfællesskaber, sansehave, trivselshave mv., og på den måde kan arealet være med til at skabe nye fællesskaber mellem områdets beboere.
  • Natur og Teknik: Holbæk Kommune har i partnerskabet Istidsruten fået 500.000 kroner i tilskud til 10 interaktive formidlingsforløb om natur, landskab og kulturhistorie. Projektet vil blandt andet bruge spilteknologi og augmented reality til at formidle de komplekse fortællinger om istidens landskabsdannelse til børn og unge.
  • Skolehaven - Dynamo for lokalt fællesskab: Organisationen Haver til Maver har fået 950.000 kroner til at udvikle skolehaven som koncept for en innovativ og flerfunktionel ramme for friluftsliv, der kan benyttes hele døgnet.
  • Multibane ”over stok og sten”: Tarup-Davinde Rytterlaug har fået 750.000 kroner til en multibane, hvor brugere kan træne sig selv og deres dyrs færdigheder. Multibanen vil kunne bruges af børn, voksne, heste og hunde, og mange forskellige brugergrupper og foreninger bakker op om projektet.
  • MULTI-aktivitetsbane: Grænseegnens Mountainbike Klub i Aabenraa har fået 515.000 kroner til at lave en multi-aktivitetetsbane sammen med den lokale idrætsforening og en friskole på et 5.500 kvadratmeter stor mark ved Kelstrup Naturskole. Multi-aktivitetsbanen vil få en teknikøvebane for mountainbikere, en træningsbane til Cross Gym-øvelser, en balance- og motorikudviklingsbane for skoleelever og en hytte til ophold og opbevaring.
Shelter i Pilotnaturpark Flynder Sø - Sønder Lem Vig
Udlodningsmidler til Friluftsliv støtter initiativer, der forbedrer mulighederne for befolkningens friluftsliv og naturforståelse. Næste frist er 15. september 2024.