Ønskes: Et fælles system til shelterbooking
Danskerne vil sove i shelter. Og rigtig mange vil sove i et shelter, der kan bookes på forhånd, så man er sikker på at have en ”seng”.
Fra 2013 til 2021 er antallet af overnatninger i Naturstyrelsens shelters steget fra 105.000 bookinger om året til 270.000 årligt. Dertil kommer bookinger af kommunale, private og foreningsejede sheltere.
Men det er ikke altid lige let at finde et shelter at booke. For udbuddet er i dag spredt på et utal af statslige, regionale, kommunale, kommercielle og private bookingsystemer.
”Friluftsrådet vil gøre det så let som muligt for danskerne at komme ud, og vi ved, at for især familier og naturuvante er det vigtigt at kunne booke et shelter på forhånd, så de er garanteret plads, når de når frem. Men med så mange forskellige systemer er det svært at få overblik og planlægge en tur, og det betyder, at mange ikke kommer afsted. Det vil vi gerne gøre noget ved,” siger direktør i Friluftsrådet, Winni Grosbøll.
Det kræver samarbejde
Konsulentfirmaet Seismonaut vandt i et begrænset udbud under Udlodningsmidler til Friluftsliv tidligere i år opgaven med at analysere potentiale og scenarier for, hvordan man skaber mere overblik.
Herunder om der er grundlag for et fælles nationalt ikke-kommercielt bookingsystem for sheltere i Danmark.
Analysen konkluderede, at der ér grundlag.
Men det er ikke uden barrierer at nå dertil, for det kræver et større samarbejde mellem kommunerne, private, staten og GeoDanmark, som står bag databasen GeoFA, der indeholder friluftsdata om blandt andet shelters.
I dag kan man booke statslige sheltere via Naturstyrelsens hjemmeside, men kun de statslige, og de udgør ifølge rapporten knap 20 procent af de sheltere i Danmark.
Knapt en tredjedel ejes og drives af kommunerne, mens den største del er private og foreningsejede sheltere, som mange kommuner også driver bookingfunktionen af.
En af udfordringerne er, at mange kommuner anvender egne hjemmesider med egne bookingsystemer og ikke en af de to regionale bookingsystemer, der findes for ikke-statslige sheltere – bookenshelter.dk og friluftsguiden.dk.
En anden problematik er, at alt hvad der bliver indberettet til GeoFA, godt nok bliver formidlet på udinaturen.dk og appen Shelter, men da det er frivilligt at indberette til GeoFA, er det langt fra alle kommuner, der gør det.
Heldigvis er der dog stadig flere kommuner der registrerer faciliteter hos Geofa. Da analysen blev afsluttet juni 2022, var cirka 1.000 sheltere blevet indberettet af cirka 60 kommuner. I oktober 2022 var godt 1.200 sheltere indberettet af knapt 80 kommuner.
Derudover er der de udbydere, som ikke har adgang til et velegnet system, men blot har eksempelvis en hjemmeside eller en Facebook-side, hvor bookingen foregår via mail.
Flere data fra kommunerne ville gøre en forskel
Et alternativ til et stort fælles bookingsystem er ifølge rapporten en omfattende vejviser, der giver et overblik over samtlige bookbare shelters og herfra ledes til de enkelte bookingsystemer.
En sådan findes i nogen grad i dag i form af Shelter-appen og især udinaturen.dk, der i sommer blev udbygget med en funktion, hvor man som bruger kan søge på bookbare sheltere landet over, kommunale såvel som private og sheltere eksempelvis ejet af en spejdertrop.
Men for at det skal give et fuldkomment billede kræver det, at samtlige kommuner indberetter shelterdata til GeoFA, herunder opdaterede links til den relevante bookingside for hvert enkelt shelter.
“Vi anerkender, at det kræver ressourcer hos kommunerne, men der er behov for en løsning, så vi i Friluftsrådet vil nu sætte yderligere gang i dialogen med de forskellige aktører som blandt andet Miljøministeriet, GeoDanmark og Kommunernes Landsforening,” siger Winni Grosbøll.