Mountainbikespor bliver mere bæredygtige
Antallet af mountainbikere er i kraftig vækst, og det samme er behovet for velegnede mountainbikespor. Og nu tager arbejdet med at bygge gode og bæredygtige spor et nyt og afgørende skridt fremad, for EU’s Erasmus+ program har givet 2,9 mio. kr. i støtte til projekt DIRRT, som DGI er med i.
Målet med DIRTT er at skabe et fælleseuropæisk grundlag for en ny uddannelse af sporbyggere. Uddannelsen skal klæde frivillige og professionelle sporbyggere på til at håndtere emner som planlægning, design, konstruktion, vedligehold og drift af spor.
”Vi ser et voksende behov for uddannelse, og derfor er vi meget glade for at vi nu kan begynde arbejdet med at etablere en uddannelse, der kan understøtte sporbyggerne. Med flere bæredygtige MTB-spor sikrer vi en positiv økonomisk udvikling i lokalsamfundet og at der bliver taget hensyn til både folks adgangsmuligheder og beskyttelse af naturen. Samtidig understøtter bæredygtige spor en sjov og aktiv livsstil, som er i rivende udvikling,” siger Thomas Larsen Schmidt, der er programleder for DGI Outdoor.
Imponerende frivilligt engagement
Friluftsrådet peger på, at der generelt er stort behov for at udvikle stier, spor og ruter til friluftsliv i Danmark, og det frivillige engagement, som sporbyggerne udviser, er beundringsværdigt. I år 2000 var der blot ét mountainbikespor i Danmark, mens Danmarks Cykle Union vurderer, at der i dag er ca. 200 etablerede og afmærkede spor.
”Det er imponerende at se, hvor mange frivillige kræfter, der bliver lagt i MTB-sporbygning rundt omkring i landet, og det er godt, at sporbyggerne nu kan blive klædt endnu bedre på til at udvikle nogle gode, bæredygtige løsninger,” siger Jan Ejlsted, direktør i Friluftsrådet.
Bæredygtige MTB-spor kan blandt andet bidrage til at regulere færdslen og mindske konflikter med andre brugere.
”Spor og stier er med til at lede færdslen uden om for eksempel sårbar natur, og gør det muligt for rytterne at planlægge ruten forsvarligt. Samtidig er der stort behov for tiltag, som kan forbedre danskernes muligheder for at opleve naturen og dyrke forskellige aktiviteter i den,” siger Jan Ejlsted, direktør i Friluftsrådet.
Arbejdet med den nye uddannelse og dermed bedre MTB-spor vil i høj grad komme de frivillige til gode, påpeger Signe Strandvig, der er programleder for DGI Cykling:
”I Danmark er sporbygning i høj grad baseret på frivilliges arbejde, og der er en stor efterspørgsel på viden om, hvordan man bygger det gode spor. Vi forventer, at DIRTT projektet kommer til at gøre en stor positiv forskel for de danske sporbyggere, der lægger mange timers frivilligt arbejde til glæde for rigtig mange aktive,” siger Signe Strandvig.