Nyhed

Dragørs skolebørn er rykket i det store klasselokale

Elever spiller Disc Golf
På ungdomsskolen i Dragør er man godt i gang med at knække koden til meget mere udeundervisning i folkeskolen. Erfaring, de rette rammer og nemt tilgængeligt grej er blandt hjørnestenene.

Naturbingo, polarskole, byg en fiskestang, gamle lege. Det er nogle af de mange aktiviteter som samtlige skoleelever i Dragør prøver kræfter med i øjeblikket. 

Dragør Ungdomsskole har fået 39.800 kroner i tilskud fra Friluftsrådets akutpulje til børn og unges udeliv under COVID-19. Tilskuddet fra Udlodningsmidler til Friluftsliv er gået til udstyr og grej, der  gøre det muligt for flere skoleklasser at flytte undervisningen ud i naturen.

Bag initiativet står kommunens ungdomsskoleleder Christoffer Søe. Vi møder ham på Kongelundsfortet i den sydlige del af Naturpark Amager, mens en 9. klasse er på vej på MTB udflugt og en 5. klasse introduceres til disc golfens glæder og udfordringer. 

Parallelt med at statsministeren i påskeferien annoncerede, at landets yngste elever skulle tilbage i skolen, sms’ede ungdomsskolelederen sin chef og tilbød undervisning i det fri for alle Dragørs skolebørn fra 0. til 10. klasse i udeliv. En gang om ugen for alle - helt frem til sommerferien. 

"Vi har været vant til at være ude i mange år i det vi kalder ‘det store klasselokale,’ så det var helt oplagt at træde til i en situation, hvor behovet for udendørs undervisning blev enormt," fortæller Christoffer Søe. 

Fra årlige til ugentlige udedage

Inden coronaen vendte op og ned på hverdagen, fik Dragørs skolebørn et par årlige udedage, men ungdomsskolelederen var klar til at skalere tilbuddet op. 

"Vi fik lynhurtigt ansat en række natur- og friluftsvejledere til at hjælpe i det daglige, men de grundlæggende rammer var der allerede," forklarer han. 

"Kombinationen af mange års erfaring med udeundervisning, de helt rette faciliteter - heriblandt veludstyrede grejbanker -  og det at være en aktiv del af et blomstrende naturpark-samarbejde, har vist sig at være en meget stærk kombination," siger Christoffer Søe. 

Han bakkes op af både eleverne, deres forældre og ude på skolernes lærerværelser. 

"Det er udeoplevelserne, som børnene kommer hjem og fortæller om. Ikke at de har siddet med en tyskbog," siger Ulla Harder, lærer i 5. klasse på St. Magleby Skole, som sammen med kollega Pernille Karaas gør sig klar til en runde disc golf med deres cirka 20 elever. 

Fisketure skaber sammenhold

Naturen har skabt et kæmpe fællesskab for klassen, supplerer Pernille Karaas. 

"Der er jo altid nogen, som ikke har en bedste ven, men ved at sætte eleverne i grupper og give dem nogle helt andre udfordringer udenfor, rykker det enormt på fællesskabet," fortæller hun. 

Men også den enkelte elev bliver udfordret på nye måder, lyder det fra Ulla Harder. Klassen var tidligere på foråret ude at fiske sammen og her hjalp de hinanden med at binde knuder og meget andet, husker hun. 

At fange en fisk, kan være en overvældende oplevelse, hvis man går i 5. klasse og aldrig har prøvet det før. Men fanger man tre på en formiddag, bliver man hurtigt dygtig til det. Den slags vokser den enkelte elev enormt af, forklarer de. 

Sjovere end at sidde i klasselokalet

Ude i Kongelundsfortets terræn er Bjørk, Laura og Christine fra 5. klasse i fuld gang med disc golf-runden og rammer stadig mere sikkert den lille kurv med deres frisbees. 

De er ikke helt sikre på hvilket fag de har lige nu, men mener det nok må være idræt. Til gengæld er de ikke i tvivl om kvaliteten i at bytte klasselokalet ud med et solbeskinnet fort fra koldkrigstiden: 

Det er virkelig sjovt og meget sjovere end at sidde i klassen, siger Laura. 

"Der sidder man stille på en stol i et varmt lokale, men når man er ude, bevæger man og får luft omkring sig," siger hun.

Man får et ret godt sammenhold med sine grupper, og det er rigtig hyggeligt at være sammen, tilføjer Bjørk og understreger, at man også lytter mere til hinanden. 

Gennem foråret har eleverne været igennem en masse nye tilgange til undervisning og Christine husker særligt en leg i matematik, hvor de fysisk skulle hoppe hen til hinanden og lave regneøvelser.

Det er lidt sjovere end bare at sidde og kigge ned i bogen, siger hun. 

De tre elever har også bemærket at de ikke er nær så trætte, når dagen er omme. Både fordi dagene er en smule kortere, men også fordi det foregårudenfor, fortæller Laura. 

"Men vi føler helt sikkert, at vi lærer det samme," siger hun.

På udeskolekursus i sommerferien

Tilbage hos de voksne, reflekteres der over de sammensparede erfaringer siden påsken: 

Ungdomsskoleleder Christoffer Søe har for længst inviteret alle kommunens lærere og pædagoger til udeskolekursus i sommerferien.

"Vi har masser af undervisningsmateriale til lærerne og nu håber vi så de selv vil bruge det på egen hånd ude i naturen," siger han. 

"Det er ofte de mindste detaljer, som gør hele forskellen," forklarer han: 

Det kan være at huske at have solen i øjnene, så eleverne kan se læreren, at tage bestik af vinden, så eleverne kan høre læreren og måske lave en cirkel på jorden med et reb, som talerum, så ikke alle snakker i munden på hinanden. 

Enkle og små tips, som vi skal overlevere til lærerne, samtidig med at de også skal lære at bruge materialerne i vores grejbanker, fortæller han. 

Hos lærerne glæder man sig til at blive endnu bedre til udeundervisning.

"Vi har fået helt nye synsvinkler på vores job," siger Pernille Karaas, der primært underviser i de kreative fag: 

"Det er skønt med adspredelsen, og jeg kan se mange flere muligheder i at være udenfor - også flere end jeg kunne, inden vi startede efter corona-pausen." 

Nu skal vi bare benytte os af det og tage det endnu videre, slutter hun. 

På billedet ses to børn, der går en tur i naturen. De bærer rygsæk og er iklædt sommertøj. De har ryggen til kameraet
En ny hverdag med mere udendørs aktivitet er blevet realiteten for mange børn og unge under COVID-19-krisen. Friluftsrådet har uddelt i alt tre millioner kroner til 107 tiltag, som forbedrer børn og unges udeliv under COVID-19 gennem lokale samarbejder mellem blandt andet skoler, dagtilbud og foreninger.
Dreng dufter til blomster i Naturpark Mølleåen
Flere børn og unge skal ud i naturen. Friluftsrådet uddeler i alt 14 millioner kroner til projekter, der fremmer børn og unges friluftsliv. Der kan søges tilskud til både lokale initiativer og udviklingsprojekter.