Nyhed

Nyt miljømærke til bæredygtig turisme

Vandretur i klitheden i Danske Naturparker
Et nyt miljømærke til turismeorganisationer skal sikre, at turismen udvikler sig i en bæredygtig retning. Det er HORESTA og Friluftsrådet, der står bag den nye miljømærkning Green Tourism Organization, der gør det lettere for turister at vælge destinationer, der gør noget særligt for bæredygtig og ansvarlig turisme.

25 år efter miljømærket Green Key blev givet til de første hoteller, vandrehjem, idrætscentre og campingpladser i Danmark har HORESTA og Friluftsrådet skabt et nyt miljømærke: Green Tourism Organizations.  Det nye miljømærke er sat i verden for at bakke op om de destinationer og organisationer, som gør noget særligt for bæredygtighed. En bæredygtig profil er ofte et vigtigt konkurrenceparameter for turismeorganisationer og turismevirksomheder internationalt. 

Hos Friluftsrådet er der store forventninger til den nye ordning:

”Vi tror, at Green Tourism Organization, ligesom Green Key har gjort det, vil bidrage til at sætte fokus på bæredygtig turisme og få flere turistvirksomheder til at gøre en indsats for at beskytte miljøet. I Friluftsrådet tror vi, at Green Tourism Organization vil sikre, at turistorganisationer også fejer for egen dør og er med til at fremme og sikre mere bæredygtige destinationer.” siger Torben Kaas, som er næstformand i Friluftsrådet.

Den nye Green Tourism Organization-certificering er en dansk opfindelse ligesom miljømærket Green Key. Green Key blev skabt for 25 år siden af Friluftsrådet og HORESTA i samarbejde med den daværende Forening af Danske Turistchefer. Sidenhen har certificeringen spredt sig til 55 lande og 2.900 turistvirksomheder via den Internationale Miljøundervisningsorganisation, FEE.

"Vi ved, at bæredygtighed fylder mere og mere hos forbrugerne. Med Green Tourism Organizations håber vi at kunne gøre det nemmere for turisterne at finde vej til de bæredygtige destinationer”, siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA, der huser både Green Key- og Green Tourism Organization-sekretariaterne. 

Den første organisation, der er blevet certificeret er Wonderful Copenhagen, som i slutningen af 2018 lancerede hovedstadens første strategi for bæredygtig turisme. Wonderful Copenhagens nye strategi adresserer bæredygtighed ud fra en både miljømæssig, social og økonomisk tilgang. 

Læs mere om Green Tourism Orgnization hos HORESTA