Høringssvar til bekendtgørelse om vandråd mv.

Landskab med å og marker
Friluftsrådets høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om vandråd, vandråds samarbejde med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem kommunalbestyrelser i et hovedvandopland om udarbejdelse af forslag til indsatsprogrammers supplerende vandløbsforanstaltninger samt bidrag til miljørapport

Friluftsrådet bakker op om, at der igen nedsættes vandråd bestående af lokale aktører, der kan bistå med rådgivning af kommunerne og bidrage med et nødvendigt lokalkendskab til udvikling af helhedsorienterede løsninger for vandplanlægningen.

Friluftsrådet understreger, at de rette forudsætninger skal være til stede for at lokale aktører sætte si stand til at udfylde denne i nogen grad tekniske opgave, og at vandrådenes medlemmer skal klædes på til opgaven. Friluftsrådet mener endvidere at processen for nedsættelsen af vandrådene og udpegning af medlemmerne er kort og forhastet, og at processen omkring vandrådenes gentagne oprettelse og nedlæggelse er ressourcekrævende for organisationerne at håndtere.