Fokus på FN's Verdensmål i Friluftsrådet
Projektet Eco- Schools gavner FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling på mange punkter, et af dem er det fjerde mål om kvalitetsuddannelse.
Lige nu er der omkring 500 Eco-Schools i Uganda, der har fokus på, at eleverne har indflydelse på deres undervisning og har en mere projektorienteret undervisning. Næsten alle elever på Eco- Schools gennemfører grundskolen og får eksamen i forhold til eleverne på de almindelige skoler i området - noget der er anderledes på Eco-Schools end andre skoler i landet.
"Eco- Schools handler det også om at få eleverne til at tænke kreativt og udvikle bæredygtige løsninger på hverdagens problemer, der bidrager til verdensmål nummer 7- bæredygtig energi og verdensmål nummer 11- bæredygtige byer og lokalsamfund. Det går nemlig ikke bare at arbejde med de verdensmål, der øger velfærden - det skal også ske på en bæredygtig måde", siger Carsten Brinkmeyer, international konsulent i Friluftsrådet. Han mener, at Friluftsrådet kommer til at arbejde mere med FN’s 17 verdensmål både i Danmark og i projekterne i Afrika og har også et ønske om at være med til at formidle og udbrede budskabet om en bæredygtig verden.
Verdensmål-professor: Alle skal bidrage
Når man som organisation skal arbejde med verdensmålene er det afgørende, at man ikke bare vælger dem ud, der passer ind i arbejdet.
"Man kan ikke bare sætte hak ved de mål, man i forvejen arbejder med. og så sætte det klistermærke på. Det helt afgørende ved verdensmålene er at forholde sig til interaktionen mellem målene og vurdere: hvilke mål påvirker vi negativt med vores arbejde". Det sagde Katherine Richardsson, da hun holdt oplæg for Friluftsrådets bestyrelse.
Skrevet af Silja Mortensen, Osted Friskole, praktikant i Friluftsrådet