Børns Naturdannelse - naturen i barnet / barnet i naturen

Rapporten samler relevant viden og erfaringer fra international litteratur om projekter og undersøgelser, giver en status på viden om danske børns naturdannelse og sammenfatter, hvilke barrierer og muligheder centrale aktører på baggrund af erfaringer fra praksis og projekter oplever i arbejdet med at styrke børns naturdannelse i dag.

Friluftsrådet gennemfører projektet ”Børns Naturdannelse”, som er støttet af AAGE V. JENSEN NATURFOND. Projektets formål er at undersøge, hvordan man bedst understøtter, at børn og unge får styrket deres forhold til naturen.  

Rapporten er udarbejdet af Center for Børn og Natur for Friluftsrådet.

Børns naturdannelse er en proces, hvor barnets forhold til natur styrkes.

I processen indgår forskellige typer af relationer til natur, og de kan kategoriseres i fem forbundne elementer i naturdannelse: Det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske. Se figur nedenfor. 

figur over naturdannelseslementer