lystfiskeri

Covid-19 Hjælpepulje

Puljen yder ekstraordinært tilskud til lokale friluftsforeningsaktiviteter for at afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som foreninger oplever som følge af forsamlingsforbud, mistede medlemmer og aflyste arrangementer under coronakrisen.

NB: Puljen havde ansøgningsfrist 7. marts 2022 og kan ikke længere søges.

Alle ansøgninger er behandlet den 27. april 2022. Se liste med bevillinger her på siden til højre.

Hvem kan søge puljen?

Puljen er rettet mod lokale friluftsforeninger, der er ramt økonomisk af COVID-19, og som har hjemsted i Danmark.

Puljen kan søges af alle typer lokale friluftsforeninger, der ikke er en del af ansøgerkredsen i andre COVID-19 støtteordninger til foreninger, herunder puljerne under DIF/DGI, DUF og Dansk Firmaidrætsforbund.

Hvad kan der søges til?

Der kan søges om tilskud til at afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som foreningen oplever på grund af aflyste arrangementer og manglende indtægter mv. som følge af COVID-19 i perioden 11. marts 2020 til 7. marts 2022, og som er kendt for ansøger på ansøgningstidspunktet.

Der kan eksempelvis være tale om:

  • Allerede afholdte udgifter til mindre arrangementer (maks. 350 deltagere), der er aflyst som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19. Fx lokaleleje og forplejning.
  • Tabte indtægter fra sponsorer, annoncer, støtteindbetalinger, udlejning af lokaler og udstyr mv. som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19.
  • Tabte nettoindtægter fra foreningsarbejde på festivaler, markeder eller andre arrangementer, der er aflyst som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19.
  • Tabte nettoindtægter fra egne arrangementer, der er aflyst som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19.
  • Tabte indtægter fra medlemskontingenter og/eller støtteindbetalinger som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19.
  • Afholdte ekstraordinære corona-relaterede udgifter til driften i foreningen (fx ekstraordinære udgifter til værnemidler, ekstra rengøring etc.).
     

Hvor meget kan man søge?

Der er i alt afsat 3.395.000 kroner til puljen.

Der kan ikke søges om tilskud på under 5.000 kr. 

Der er ingen faste beløbsgrænser for tilskud. Friluftsrådet kan bevilge lavere beløb end det ansøgte under hensyntagen til puljens størrelse og hensigtsmæssig udbredelse og anvendelse af midlerne.

Hvordan søger man?

Der var frist for at søge den 7. marts 2022. 

Tildelings- og prioriteringskriterier

Hvis der modtages ansøgninger om flere penge, end der er til rådighed i puljen, vil Friluftsrådet i behandlingen af ansøgningerne lægge vægt på følgende:

  • At støtte friluftsforeninger, der oplever store økonomiske konsekvenser som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19. Det indbefatter foreninger, hvor udgifter/tabte indtægter som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19 udgør en stor del af foreningens samlede økonomi.
  • At støtte så mange økonomisk trængte friluftsforeninger som muligt.

Hvem behandler min ansøgning og hvornår får jeg svar?

Alle ansøgninger afgøres af Friluftsrådets bevillingskomite, efter indstilling fra Friluftsrådets tilskudsadministration.

Du kan forvente svar på din ansøgning inden udgangen af april 2022.

Hvornår udbetales tilskud?

Udbetaling af tilskuddet vil finde sted inden for 14 dage efter, at Friluftsrådet har modtaget den fornødne dokumentation (tro- og loveerklæring vedr. foreningens kontonummer samt evt. erklæring om aftalte arbejdshandlinger).