Illustration af øjne der lyser op i mørket.

Få sanserne i spil i mørket

Leg gemmeleg, tag på sansetur eller tegn et lydkort og få sanserne i spil i mørket. Her er tre ideer til leg i mørket.

Tag på sansetur i mørket

En af de ting, man bliver ekstra god til, når man ikke kan se noget, er at mærke sig frem. Det kan du for eksempel øve i en sanseleg. 

Hvis du er den, der arrangerer legen, skal du, mens det er lyst, føre en snor rundt mellem stammerne i en skov. Vælg en skov, hvor der er god plads, så deltagerne ikke kommer til at gå ind i træerne, når de skal bevæge sig mellem dem i mørket. 

Snoren skal bindes stramt om træerne, nogle steder højt (dog ikke så højt, at man ikke kan nå), andre steder lavt - og ind imellem på snoren kan du hænge små overraskelser, som deltagerne skal gætte. Det kan være for eksempel være grankogler, sten eller noget spiseligt, som deltagerne kan guffe i sig efter legen. 

Når det er blevet mørkt, starter deltagerne legen. De må ikke bruge lommelygter, men skal følge snoren rundt ved at bruge følesansen. 

Bagefter kan de/I eventuelt tage den samme tur rundt mellem træerne, men med lommelygten tændt eller i dagslys for at se hvor stor forskel, der er på en tur, hvor man ikke kan se noget, og på en, hvor synssansen er fuldt aktiv.  

Tegn et lydkort 

Når man ikke kan se noget, lægger man meget mere mærke til det, man kan høre: vinden i træerne, puslen i krattet osv. At høresansen pludselig bliver aktiveret meget mere, kan bruges til at lave en leg, som både børn og voksne garanteret vil synes er sjov.

Sæt dig et sted i mørket med et ark papir foran dig. På arket tegner du et kryds i midten, som symboliserer dig og der, hvor du sidder. 

Sluk lommelygten, så du sidder i fuldstændig mørke, og lyt så til lydene omkring dig. Når du hører en lyd, forsøger du at identificere, hvad det er - et dyr, en bil, blade der vifter i vinden eller noget fjerde. 

Når du har fundet lyden, tænder du lommelygten og tegn eller skriv på dit stykke papir, hvilken lyd du hørte og i hvilken retning fra dig, den kom. 

Du kan lege legen, så længe du har lyst, men husk udover papir, en blyant og en lommelygte noget varmt tøj og noget at sidde på, så du ikke kommer til at fryse.  

Mørke-gemmer

Find et sted med lidt træer og buske.

Vælg en, der skal være fanger, som tæller til 20, i mens de andre gemmer sig.  Nu skal fangeren finde de andre - med eller uden lommelygte. Når fangeren har fundet en person, skal han/hun sige navnet højt og hvis navnet er rigtigt, er personen ude af legen.   

Når fangeren har fundet alle, er legen slut, og en ny person kan blive udnævnt til fanger. 

Prøv også at lave dåseskjul i mørke. 

Missing indholdselement.