Bliv arrangør på Naturens Dag

10 mærk-naturen-lege med bind for øjnene

Mangler du inspiration til sjove sanselege, som du kan lave med dine børn i naturen? Så læs med her.

"Mærk Naturen" er årets tema på Naturens Dag. Her skal du bruge alle dine sanser. Nedenfor er 10 ideer til sjove sanselege med bind for øjnene, du kan lave med børn. Legene fungerer bedst, hvis I er en gruppe af børn.

I skal bruge et øjenbind. De mindste børn og de mere forsigtige børn kan nøjes med at lukke øjnene og måske smugkigge lidt eller prøve med åbne øjne først.

  1. Kram et træ
    I skal finde et område med mange forskellige træer. Et barn får bind for øjnene og drejes rundt et par gange og føres hen til et træ. Barnet mærker, dufter og føler nu træet, før hun/han føres tilbage til udgangspunktet. Nu skal barnet - uden bind for øjnene - finde frem til sit træ.

     
  2. Følg rebet
    Et ca. 20 meter langt tov bindes fast og føres rundt mellem træer og ujævnt terræn. Alle får får bind for øjnene og skal nu følge rebet rundt i skovbunden. Det er vigtigt at holde øje med, at ruten ikke fører børnene hen, hvor de kan falde over stubbe eller få grenspidser i hovedet, når de går ruten med bind for øjnene. Man kan vælge at lade et andet seende barn være fører. Man kan også hænge poser på rebet undervejs med forskellige føle-ting i.

     
  3. Følg rebet med fødderne
    I stedet for at binde rebet fast som ovenfor, kan I lægge et reb på jorden som en rute rundt i skovbunden, langs stien eller i græsset og lade børnene med bare tæer og bind for øjnene følge rebet som en line, de skal gå på.

     
  4. Førerhunden
    Denne enkle øvelse går ud på, at et seende barn fører et barn med bind for øjnene. Undervejs taler børnene sammen om det, de møder på vejen: en lille grøft, en skyggefuld plet, skønne dufte og bløde underlag. Det bliver endnu mere sanseligt, hvis det foregår på bare tæer.

     
  5. Tusindben på tur
    Lad børnene tage hinanden på skuldrene og danne et tusindben. Det er kun den forreste (hovedet), der kan se noget. De andre har bind for øjnene eller holder dem lukkede. Hovedet skal nu føre tusindbenet langsomt fremad og undervejs give oplysninger om, at nu går det nedad, nu er der en gren man skal dukke sig under osv. Lad alle prøve at være hovedet.

     
  6. Gæt en pind
    Læg fem pinde (eller sten, kogler osv.) i en balje, og lad barnet føle på pindene og vælge én af dem ud. Før barnet tager øjenbindet af, skal alle pindene blandes rundt. Barnet skal nu forsøge at genfinde sin pind. I kan gøre det nemmere ved at lægge fem forskellige naturting i baljen.

     
  7. Robotspil
    I en afmærket firkant på 5 x 5 meter starter fire ”robot-børn” med bind for øjnene. Det ene barn skal fange de andre børn ved at gribe foran sig hele tiden, mens barnet går. Ude langs banen står robotførerne og styrer hver af de fire robot-børn. Robotførerne skal hele tiden fortælle, hvilken retning deres robot skal gå i. Det gælder om at følge førerens anvisninger for at undgå at blive fanget/fange.

     
  8. Blinde flagermus på jagt
    Hele gruppen danner en cirkel ved at holde hinanden i hænderne. Inde i cirklen er der en ”blind” flagermus, som skal fange et ”flyvende insekt”. Begge børn har bind for øjnene, og nu skal flagermusen jage ved at udsende en lyd, som det andet barn skal svare med samme lyd. På den måde kan flagermusen høre, hvor insektet er henne og gribe efter det.

     
  9. Mærk en ven
    Lad et barn med bind for øjnene føle forsigtigt på et andet barn og gætte hvem det er.

     
  10. Lugt et træ
    Mange pattedyr bruger deres næse meget mere end deres syn, når de skal genkende steder. Det gælder fx for hunde. Denne leg sætter lugtesansen på prøve. Legen skal foregå et sted, hvor der er flere træer. Smør hvidløg på et enkelt træ og læg evt. en lille skat nede tæt ved træets stamme. Et barn med bind for øjnene føres nu rundt blandt træerne (enten via et tov der er spændt rundt mellem træerne eller af et andet barn) og skal snuse sig frem til skatten. I kan også prøve uden hvidløg, om I fx kan kende lugten af et grantræ fra et bøgetræ uden at føle på stammen.
Missing indholdselement.