Nyhed

Underviser i naturdannelse: ”Der er ikke en rigtig eller forkert måde at være i naturen på”

Nikolaj Voldum Ahlburg til møde i Naturfrisk Netværk

Nikolaj Voldum Ahlburg blev interviewet af politisk konsulent Maren Ottar Hessner, Friluftsrådet, med udgangspunkt i sin bog 'Naturdannelse året rundt - fortællinger fra en naturformidlers praksis'.

For tre år siden satte en kronisk sygdom naturvejleder og forfatter Nikolaj Voldum Ahlburgs energiniveau voldsomt ned og tvang ham til at finde nye veje ud i naturen. Hvad naturen har betydet i hans sygdomsforløb fortalte han om til seneste møde i Naturfrisk Netværk.

Biolog, naturvejleder og forfatter Nikolaj Voldum Ahlburg er et særdeles erfarent friluftsmenneske. Men da han for tre år siden som blot 30-årig blev ramt af den kroniske sygdom ME blev hans energiniveau sat voldsomt ned. Hvad sygdommen har betydet for hans forhold til naturen, har han fortalt om til seneste møde i Naturfrisk Netværk den 12. september 2023 i Domen i Aarhus, med afsæt i sin nyligt udkomne bog ’Naturdannelse året rundt - fortællinger fra en naturformidlers praksis’.

”Naturen har betydet alt i mit sygdomsforløb. Jeg er kommet ekstremt meget ud, og det har gjort, at jeg ikke er blevet skør”, sagde Nikolaj Voldum Ahlburg til mødet, der satte fokus på forbindelsen mellem naturforbundethed, trivsel og mental sundhed.

Naturfrisk Netværk

Naturfrisk Netværk er for forskere, politikere, ledere m.fl., der arbejder med natur og sundhed. Netværket er en del af projektet Naturfriske Fællesskaber, et samarbejde mellem Sund By Netværket og Friluftsrådet. Hvis du vil vide mere om netværket, kan du kontakte politisk konsulent i Friluftsrådet Maren Ottar Hessner på tlf. 2463 6023 eller moh@friluftsraadet.dk

Læs mere om Naturfriske Fællesskaber her.

Naturen giver indre ro

For Nikolaj Voldum Ahlburg, som til dagligt underviser i naturdannelse på Testrup Højskole, har sygdommen sat en brat stopper for aktiviteter som mountainbike, kajaksejlads og lange vandreture, som han tidligere har dyrket i stor stil. Men han kommer stadig ud lige så meget som før.

”Det, at jeg ikke kan være fysisk aktiv, har tvunget mig til at finde nye veje ud i naturen. Og det et er gået op for mig, at vi faktisk ikke behøver alle mulige greb. F.eks. kan vi bare sove ude eller være stille. Der er ikke en rigtig eller forkert måde at være i naturen på”, sagde han.

Det at være i naturen og blot sanse f.eks. et træs bark har gjort Nikolaj Voldum Ahlburgs forbindelse til naturen dybere og åbnet hans øjne for naturens sanselige og æstetiske kvaliteter. Samtidig giver det ham en indre ro og hjælper ham med at bearbejde sine følelser, som ikke altid har været nemme at håndtere, efter at sygdommen ramte ham. F.eks. har han stor glæde af at være stille i naturen i lang tid. Og det er en erfaring han også bruger i sin undervisning.

”Naturen åbenbarer sig og kommer ind under huden på os, når der er stilhed. Når jeg selv er stille ude i skoven, kan jeg mærke, at der er en knude, der løsner sig i mit bryst. Og mine elever bliver helt trætte, selvom vi ikke har rørt os særlig meget”, fortalte Nikolaj Voldum Ahlburg og understregede, at man skal være stille i over en halv time, før man for alvor kan mærke effekten.

Velgørende fællesskaber

Selvom Nikolaj Voldum Ahlburg tit er er i naturen på egen hånd, er fællesskabsaspektet i naturoplevelsen for ham mindst lige så vigtigt som det individuelle aspekt.

”Naturen kan noget særligt, når det gælder om at skabe fællesskaber. Når vi sidder rundt om et bål falder alle facader. Særligt om vinteren, når vi sidder i vores dynejakker og rykker tæt sammen. Så mærker vi, at vi er del af noget større, og det gør godt”, sagde Nikolaj Voldum Ahlburg.

I sin undervisning lægger Nikolaj Voldum Ahlburg særlig vægt på at introducere naturuvante for gode oplevelser i naturen. Her er det ifølge ham vigtigt, at man har udstyret i orden, så det bliver en god oplevelse at komme ud uanset vind og vejr.

”Alene det at være ude i regn og slud og have det fint, fordi man har det rette tøj på og holder sig i gang, er en stor åbenbaring for mange af mine elever. Det er en kropslig oplevelse”, sagde Nikolaj Voldum Ahlburg.

Naturforbundethed

Uanset om man er ude i naturen alene eller sammen med andre, er den enkeltes naturforbundethed kernen i det, som Nikolaj Voldum Ahlburg kalder naturdannelse. Begrebet beskriver det enkelte menneskes forbundethed til naturen, og det har derfor mere at gøre med følelser end med viden om naturen.

”Da jeg læste biologi på Aarhus Universitet, følte jeg mig faktisk afkoblet fra naturen, fordi vi mest mødte den på et teoretisk plan i vores lærebøger. For mig at se kan man sagtens være forbundet til naturen uden at vide, hvad arterne hedder”, sagde Nikolaj Voldum Ahlburg.

Fordi vi som mennesker er natur og har brug for at være forbundet med naturen, ønsker Nikolaj Voldum Ahlburg sig, at naturen gives større værdi i samfundet. F.eks. mener han, at naturen skal skrives ind i folkeskolens læreplaner, og den skal også få plads på de videregående uddannelser. 

”Hvor er den tid i skolen, hvor børnene bare er ude i naturen?”, spurgte han og fortsatte:

”Vi har ofte fokus på børns naturdannelse. Men vi skal også have fokus på naturdannelse for unge voksne, så naturdannelsen kan komme med ind i forældreskabet fra starten af. Hvis vi kommer tættere på naturen, ville det nok have en forebyggende effekt på meget af den mistrivsel vi oplever blandt børn og unge i dag.”

 

Kontakt
Merlin Christophersen
Kommunikationskonsulent
24 63 76 41